Oppigårds Bryggeri, Drakens DIPA – 4


Mmm… En drake har landat med full kraft på min gom och tunga 🙂

De tre herrarna Tomas Lundqvist, Rick Lindqvist och Magnus Ahlström satte för en tid sedan ihop ett fenomenalt DIPA recept som de kallade Drakens IPA och gick sedan och vann SM i hembrygd 2010 med just detsamma.

Nu har Oppigårds Bryggeri tagit sig an receptet för att ”kunna sprida denna öl i större skala” som de skriver på etiketten.

Och jag jublar! Som en entusiastisk, om än amatörmässig, öl- och livsnjutare så har den här DIPAn precis det som den ska ha. Allt! Precis allt 😉

Den är blommig och fruktigt humlig till bristningsgränsen och har samtidigt en underbar fyllighet, är både sprängfylld av kraftfulla smaker och på samma gång närmast honungslent krämig med en vänlig sötma i botten på den vassa beskan.

Ja jag har inte riktigt orden för att beskriva hela den välbalanserade palett av ölsmaker den visar upp. Här är helt enkelt sprängfullt av extra allt 😉

Jag gör därför som jag brukar och lånar orden från bryggeriet själva. På sin webbplats skriver Oppigårds följande om Drakens DIPA:

”2010 vann Tomas Lundqvist, Rick Lindqvist och Magnus Alström SM i hembryggd öl med Drakens DIPA, en Double India Pale Ale. Samma recept har använts av oss på Oppigårds Bryggeri för att kunna sprida denna humlebomb i större skala. Rejäla givor med amerikansk humle har använts under både kok och sekundärjäsning för att ge ölet en kraftig arom samt markerad beska. Ölet har en alkoholhalt på 8.5% och en beska på 169 IBU. Säljs på fat under vårvintern 2011 och förhoppningsvis på flaska under sensommaren.”

Och visst, här är den nu på sensommaren 🙂 Och jag gillar’t!

Entusiasterna på nätet gillar den också! Beer Advocats provningspanel består i skrivande stund bara av vår bekanting rarbring ifrån Linköping och han klämmer i med hela 4,4 pinnar medan 30 provsmakare på Ratebeer landar Drake på mycket goda 3,75. För att ursprungligen vara en hembrygd är det ju närmast sensationellt! Sensationellt men mer än väl välförtjänt 😉

På Ratebeer skriver svenska Koyo (185) följande omdöme:

”Aroma is rich, one of the most intense I have ever experienced, filled with pine and tropical fruits, loads of it. Pours a quite clear, almost orange colour with a thick white foam. Taste is amazing, there is so much flavour in this beer, loads of bitterness but balanced by a huge malt body, perfect balance. Full bodied, thick and almost oily with average carbonation, long bitter finish. I feel a bit sad that this beer isn’t one of Oppigård’s standard brews, considering it’s their best.”

Their best! Inget dåligt omdöme. Och jag är beredd att hålla med Koyo.

Oppigårds Bryggeri, Drakens DIPA får en glasklar 4a med mersmak på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Jag är nästan lite skamsen när jag till sist bestämmer mig för att inte dra i med en full femma. Men jag har nu en gång för alla lovat mig att reservera den högsta poängnivån till de brygder som är himmelska. Draken är bara j….gt bra 🙂

/Stefan S

~ av tourtrappist på 11 augusti 2011.

2 svar to “Oppigårds Bryggeri, Drakens DIPA – 4”

  1. Kan verkligen hålla med om extra allt. En fantastisk öl som bekräftar Oppigårds förmåga att få till njutning på flaska.

  2. […] under lång tid producerat en rad finfina öl och hittills har kanske den från början hembrygda Drakens DIPA imponerat mest på […]

Kommentera

 
