Svaneke Bryghus, Choko Stout – 3


Fredagskväll och vi har just ätit en härlig middag på Siesta på Gamla Väster. Efterrätten består av en tallrik med fyra underbart smakrika ostar och en ny dansk bekantskap på flaska från Svaneke Bryghus. Nämligen deras närmast dessertlika Choko Stout.

Jag hade först tänkt mig stouten till huvudrätten men blev både klokt och vänligt avrådd till det pga sötman. Jag ville först inte lyssna på det örat eftersom jag verkligen gillar mörka stouts och porter men… Sötman som finns i den här choklad stouten är av en annan kaliber.

Ibland kan man ju läsa att de mörkaste ölen gör sig bra tillsammans med just choklad, ost eller smakrika och söta efterrätter och här har vi precis en sådan.

Svanekes Choko Stout har alla stoutens smaker av kaffe, vanilj, kola och mörk choklad, en del mörka bär och en härligt len känsla i gommen. Men utöver det så finns det också en spetsig smak av alkohol som gör vanilj/choklad/kola smaken till en mildare variant av Baileys med en väl avstämd dos kolsyra.

Om det är gott, mycket gott eller inget vidare är en stund lite svårt att avgöra. Det är definitivt spännande och mycket angenämt… Och jag bestämmer mig till sist för att det också är gott. Ett gott dessertöl helt enkelt 🙂

Bryggeriet säger sig vara ett av de första danska microbryggerierna och beskriver sig bl.a så här på sin webbplats:

”Det bornholmske bryggeri har gennemgået en rivende udvikling siden åbningen i 2000, hvor Svaneke Bryghus var blandt de første micro-bryggerier i Danmark. I dag arbejdes der fortsat ud fra kerneværdierne ærlighed, ægthed og kvalitet, men med et mere professionelt brygværk, som kan opfylde den stigende efterspørgsel på specialøl. Med det setup vi har i dag overvåges brygningsprocessen ved hjælp af nyeste teknologi, og sikrer dermed sporbarhed samt ensartet kvalitet.

For at sikre en optimal smagsoplevelse produceres Bornholmer Bryg altid af de bedste råvarer herunder vand fra den bornholmske klippegrund, og uden brug af tilsætningsstoffer, stabilisatorer eller andet unaturligt.

Brygmesteren får frit lejde til at eksperimentere med nye ølbryg til sortimentet. Resultaterne testes i Bryghusets tilhørende restaurant, og derved opnås en hurtig feedback fra øens lokale og de mange turister. Som en fast tradition brygges der årligt fire sæsonøl, som hver afspejler én af de fire årstider.”

Själva Choko Stouten beskriver de själva så här:

”Øllen er rødlig-sort i farven og har en smuk glans. Duften har en overvældende fylde af chokolade, vanilje og karamel. Smagen præges af ristede nuancer og mørk chokolade. Undergæret. Alc. 5,7 % vol. Smager fortrinligt til kage og desserter i stedet for Baileys, portvin eller dessertvin. Serveres iskold i et lille glas.”

Det där med Baileys lät först märkligt, men jag kan försäkra att det verkligen är så.

Vännerna på nätet håller till stora delar med och snittbetygen blir 3,58 på Beer Advocate (bara en recension) och 3,25 på Ratebeer. Jag lånar en lite utförligare beskrivning av jspruit från Dublin på RB:

”Purchased this 500ml bottled beer at the brewery in Bornholm and drank it in Ireland. Poured a dark dark brown with a 1.5 finger head that disappeared after a couple of minutes and stayed fairly flat. Smells of very nice chocolately hints with a bit of coffee aroma. Not too much malt and no hops present at all in smell. Some toasty and roasted flavors but mostly chocolately flavors come through on the tongue upon tasting. Very smooth going down but there really isn’t much else going on with this beer other than the smooth chocolate tones. I would agree with the other reviewers that it could use a bit more complexity and I’d also like a bit more fullness somehow. I like this as a chocolate stout, but I don’t know how many I could drink as it starts to alot like a chocolate syrup beer after one. I still think that I’d try another if given the chance though!”

Ja, ngt åt det hållet 🙂

Svaneke Bryghus, Choko Stout får en 3a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

En stor del i den trean är min uppskattning för att Svaneke gör en öl som sticker ut. Sedan att den sticker ut på ett sätt som liknar en chokladdessert gör mig lite konfunderad över hur jag tycker att en öl ska smaka. Jag landar ändå på ett klart mer än OK. Men som sagt – till efterrätter, starka ostar eller kanske som en värmande kvällsmysöl framför brasan 😉

/Stefan S

~ av tourtrappist på 11 september 2011.

4 svar to “Svaneke Bryghus, Choko Stout – 3”

  1. […] Svaneke Bryghus, Choko Stout – 3 (Tour Trappist) […]

  2. […] Bryghus har imponerat på mig tidigare med öl som Choko Stout eller In Your Face […]

  3. […] har jag haft ett riktigt gott öga till sedan jag fick en Choko Stout på Siesta på Gamla Väster i Malmö och en finfin In Your Face IPA på Moccasin i samma […]

  4. Oj oj oj vad vad god öl. Jag ”Hittade” en ”Choko Stout” på vår balkong i natt. Jag var törstig och drack på direkten. Idag såg min fru på flaskan, det stod, ”BÄST FÖRE 30 MAJ 09”, och den var på 5,7%. Den var Jättegod. Den hade lagrats i ca 8 år, för det är nu den 28 december år 2016.
    Nästa gång vi kommer till Bornholm köper vi en back Choko Stout, och lagrar ”om vi kan”. Vi undrar varför den blev så god?
    Tack för denna fantastiskt goda öl.
    Knus och Gott Nytt År, önskar Thore & Gudrun Hult

Kommentera

 
