Herslev Bryghus, Oktober Bock – 4


Mmmm en sån härlig oktoberbock!

Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig men här satt jag nu med en öl som överraskade mig och helt enkelt tog mig med storm.

I Systembolagets korta beskrivning hade jag kunnat läsa mig till att Oktober Bocken skulle ha en ”nyanserad smak med liten sötma, inslag av torkad frukt, rågbröd, honung, apelsin och sirap”. Och allt det där stämde på pricken!

Herslev Brygghus har lyckats få till all den balans som jag kan önska mellan sötma och beska mellan len syrlig honung och sirap och maltig strävhet. Den här bocken sitter helt enkelt som en smäck!

Den vackert gyllengula, honungslika färgen lockade direkt till en rejäl första klunk och jag blev allt annat än besviken. Det här är riktigt bra!

Vad är då en Bockbier? Jag tog hjälp av Wikipedia och hittade en utmärkt artikel med det kärnfulla namnet Bock:

Traditional bock
Traditional bock is a sweet, relatively strong (6.3%–7.2% by volume), lightly hopped (20-27 IBUs) lager. The beer should be clear, and colour can range from light copper to brown, with a bountiful and persistent off-white head. The aroma should be malty and toasty, possibly with hints of alcohol, but no detectable hops or fruitiness. The mouthfeel is smooth, with low to moderate carbonation and no astringency. The taste is rich and toasty, sometimes with a bit of caramel. Again, hop presence is low to undetectable, providing just enough bitterness so that the sweetness is not cloying and the aftertaste is muted.”

Läs gärna resten av artikeln också. För mig var den både överskådlig och lärorik 🙂

Själva beskriver Herslev Bryghus sin Oktober Bock så här:

”Oktober Bock er en øl med rødder i Tyskland. Vi har brygget med hvedemalt og store mængder mørk Münchenermalt og traditionel tysk humle. Maltsmagen er kraftig og Oktober Bock er den stærkeste af vores to bock-typer. Den har dejligt skum og en indbydende duft. Farven er flot mørk ravfarvet.

Anvendelse
Oktober Bock egner sig godt til efterårets kraftige madretter med vildt som rådyr, fasaner og and med rodfrugter. Perfekt til middagen efter svampeturen i skoven.”

Våra vänner på nätet delar ut sina medelbetyg på följand vis. Beer Advocate ger Oktober Bocken 3,63 i snittbetyg medan Ratebeer ger 3,23. Lite snålt tycker jag. Jag låter VsXsV från Linköping beskriva Oktober Bock med sin recension på RB:

”Hazy, deep amber liquid with big, thick off-white head. Nice lacing. Aroma is quite faint but has notes of bread, cereal, biscuity malt, wort, caramel and honey. Maybe some earthy hops. Taste is biscuity, fruity and malty with light to medium sweetness and medium bitterness. Some notes of knäckebröd (hard bread). Nice taste! Medium bodied with ok carbonation and somewhat sticky mouthfeel. Really nice bock that doesn’t suffer from the usual foul lager taste. Very drinkable.”

Herslev Bryghus, Oktober Bock överraskar och får en solig höst 4a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Svaret på varför hittar ni lätt ovan 🙂 Den har balans och överraskar med sin smakrikhet.

/Stefan S

~ av tourtrappist på 04 oktober 2011.

2 svar to “Herslev Bryghus, Oktober Bock – 4”

  1. […] Herslev Bryghus, Oktober Bock – 4 (Tour Trappist) […]

  2. […] en lätt positiv dragning till Bock-öl efter att ha dragit på smilbanden lite extra även åt Herslev Bryghus Oktober Bock tidigare i […]

Kommentera

 
