Sigtuna Brygghus, Höstporter – 3


Sätter mig ner och varvar ner efter en lång bilresa och ett rensat badkarsavlopp! Och vad kan då passa bättre en en höstporter?

I kylen har jag nu ett tag haft Sigtuna Brygghus Höstporter stående och liksom stirrat på mig för att få bli utsläppt i friheten. Men icke. Jag har tänkt mig att jag skulle spara den till en go stunds höstmys och nu har den alltså infallit 🙂

Motorvägens vita mittlinjer blinkar fortfarande svagt och lite lätt psykedeliskt på min näthinna och behöver möjligen lite hjälp för att sluta flimra förbi. Mysläge alltså 🙂

Så, vad har jag i glaset?

Systembolagets korta och kärnfulla beskrivning av Sigtunas Höstporter lyder:

”Nyanserad, rostad smak med inslag av pumpernickel, kaffe, lakrits, soja, nötter och mörk choklad”

Jag gillar bolagets nedkokade beskrivningar skarpt. Mer koncentrerat än så går det knappast att beskriva en öl. Dessutom tycker jag att de prickar rätt för det mesta.

Här skulle jag kanske framhålla sojan och Pumpernickeln mer framför de övriga smakerna dock. Jag upplever nog Höstportern som något spretig, möjligen på grund av att den känns ganska tunn. Den får godkänt… men jag är inte helt imponerad.

På nätet menar entusiasterna att Höstportern är OK. Beer Advocate eller ja, just när jag läser är det bara rarbring (som så ofta är först!), som ger Höstportern ”medelbetyget” 4,03 och Ratebeer som med hela 25 recensenter landar på 3,39.

CarlJonas från Linköping på RB är lite tudelat entusiastisk och beskriver den så här:

”Daaaaark brown, the tan head isn’t huge but quite creamy. A bit tame on the nose but the typical smoky chocolate and coffee aromas are there. Once you drink it though, it packs a bit more punch. First there’s the sticky sweetness that gradually gives way to a slightly burnt bitterness with an unfortunate metallic edge. This might not sound very tantalising but apart from the metal, the flavours are quite rich and fulfilling. The big draw for me though is the carbonation that makes just one small sip practically explode in your mouth. It wears off after a while though so drink fast.”

Nja, både ris och ros från CarlJonas och jag förstår tveksamheten. Jag kan inte heller riktigt bestämma mig.

Sigtuna Brygghus, Höstporter får en 3a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Delvis pga av att vår amatörpoängskala här avslöjar sina brister. Höstportern är OK men jag skulle inte säga ”till nöds”. Så därför hoppar den elegant upp till Bra! och en 3a.

/Stefan S

~ av tourtrappist på 10 oktober 2011.

2 svar to “Sigtuna Brygghus, Höstporter – 3”

  1. Mors
    Drog en höstporter i kväll slutet i oktober.En klar 4:a
    Läste på etiketten om att detta passar i hop med en pilsnerfilm. Håller med.
    Synd bara att jag missade filmen
    Lycka till med PORTERN

Kommentera

 
