Tour Trappist tar vägen om Söderbärke


”Jag har ett förslag till ny TT-resa” mejlade Hans till oss övriga i TT i våras… Söderbärke!

Jag vet inte riktigt hur de övriga reagerade men själv blev jag både förvånad och lite full i skratt.

Söderbärke!? Var tusan ligger Söderbärke? Och varför en TT-resa dit?

En ganska naturlig fråga, tycker jag även så här i efterhand, och jag Googlade iväg på datorn för att se om det fanns orter i närheten som gjorde att jag bättre kunde orientera mig och placera Söderbärke på kartan. Ja, jag var faktiskt helt lost här 🙂

Google gjorde som vanligt sitt jobb och jag kunde lokalisera Söderbärke till södra spetsen av Dalarna. Mellan Ludvika och Fagersta, närmaste granne med Smedjebacken! OK, då vet jag ungefär 🙂

Men varför?

Hans fortsatte vidare i sitt mejl att prata om en ölfestival. Men jag hade svårt att få ihop det med den här lilla orten i syd-Dalarna…

Söderbärkes Mikroölsfestival! Inte möjligt tänkte jag – ”exotiskt”, skrev Hans 🙂

Det fick bli ytterligare en konsultation med Google och se – SMÖF:s webbsida dök upp på skärmen och visade att visst skulle det bli ölfestival i Söderbärke! Den 28-29 oktober! Och det har faktiskt varit det i sju år nu och festivalen lever än, växer och frodas in på sitt åttonde!

Och givetvis finns det också en SMÖF-Facebook-sida. Det är ju ändå 2011 🙂

Så här beskriver man sig själv där:

Söderbärke Mikro ÖlFestival – SMÖF – är en manifestation, en dubbel manifestation, en för vad vi människor förmår och en för allt gott hon gör.
När kreatviva människor bestämmer att det visst går att ordna en ölfestival i Söderbärke, trots landsorts förutsättningar, då går det. Och vilken häftig ölfestival det blev! När kreativa bryggare bestämmer att öl kan bryggas hemma i ett litet bryggeri, trots landets alkoholbyråkrati och inskränkta alkoholkultur, då går det. Och vilket himla gott öl det blev
!”

Så det vi i TT gör just nu är att ladda helhjärtat för en härlig tripp till Dalarna och två i dubbel bemärkelse goda dagar i nyfunna Söderbärke 🙂

/Stefan S

~ av tourtrappist på 19 oktober 2011.

3 svar to “Tour Trappist tar vägen om Söderbärke”

  1. Jag utgår från att ni kommer förbi min livebloggarhörna och pratar lite!

  2. […] göras i text. Här kommer därför en del bilder som på olika sätt sammanfattar vår helg i Söderbärke i södra Dalarna. Var och en med lite kortfattade kommentarer. Senare dyker det nog också upp en film/bildspel som […]

Kommentera

 
