Monks Café & Brewery, Bröderna Andersson’s Brutala Super Saison Oak Edition 2010 – 4


Kors vilket drag!

När jag öppnade kapsylen och ölet knappast visade några som helst tendenser till att vilja pysa ut lite överskottskolsyra blev jag misstänksam.

När jag hällde upp i glaset och det knappast då heller bildades något skum blev jag riktigt orolig.

Inte har jag väl fått tag i en dålig flaska? En som inte fått en kapsyl som slutit tätt?

Jag satte näsan til glaset och oron stillades nära nog direkt. Doften var det inget fel på. Här fanns sötma, syrlighet gränsande till Redale-surhet, bränd knäck, sirap, ekfat, humle… ja, här fanns en hel doftexpolosion.

Smaken visade på samma sak – här var det inte tal om någon dålig flaska. Tvärtom! Till alla dofterna sällade sig nu också en hel del fruktighet och en lätt angenäm jästton, som förstärkte upplevelsen ännu mer. Ekfatsdoften övergick i en lätt vaniljsmak.

Bröderna Andersson har koll på läget måste jag säga. Jag gillar detta 🙂

Entusiasterna på Beer Advocate har ännu inte hunnit recensera Brutala Super Saison Oak Edition men på Ratebeer hamnar man på 3,26 i snittbetyg vilket jag tycker är lite lågt 😉 Kanske den obefintliga kolsyran stökar till det i bedömningen? Marsiblursi från Göteborg skriver följande om brödernas brygd på RB:

”Pours dark hazy golden with orange notes. Almost no head.

The aroma is spicy, citric fruity, doughy and coconut/vanilla oaky up front with nutty, marzipan-like and estery undertones. As the beer gets warmer I’m starting to pick up some tropical fruits, apple juice, ginger bread dough, liquorice liqueur, wheat, green vegetables, sweaty raisins and subtle warming alcohol. Quite ok nose, but the doughy tone is overwhelming in the long run.

The flavour is medium to heavily sweet, bit over medium bitter and light acidic. Fruity, mild citric, oaky, doughy, spicy and alcohol driven. Also some grapes, apples and raisins.

The mouthfeel is sticky, syrupy and numbing from the alcohol. Almost no carbonation. The finish is drier than the initial flavour with notes of grapes, green apples and wood. Medium to full bodied.”

Rätt så heltäckande tycker jag 😉

Monks Café & Brewery, Bröderna Andersson’s Brutala Super Saison Oak Edition 2010 får en uppstudsig 4a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Doft- och smakexplosion på flaska! Kanske med aningen för lite kolsyra… Men, men… Man kan inte alltid få allt 🙂

/Stefan S

~ av tourtrappist på 09 november 2011.

Kommentera

 
