Sierra Nevada, Tumbler Autumn Brown Ale – 3


Sierra Nevada får mig alltid att känna en viss njutning redan innan jag öppnat kapsylen.

Goda, balanserade och trygga är ofta basen där en och annan brygd sticker ut lite mer än de övriga och skapar en extra kittling. Som tex Bigfoot eller Torpedo för att ta två av mina favoriter.

Så vilken sort skulle då Tumbler vara tro?

Tyvärr av den snällare sorten :-/ Den trygga, stabila och högkvalitativa sorten. Men samtidigt med en rund, fyllig och maltig smak och ett litet extra plus ändå för en oväntad liten och faktiskt lite kittlande beska/surhet…

Systembolagets koncenterade beskrivning på nätet lyder: ”Nyanserad, aningen rostad smak med inslag av kavring, russin, torkade aprikoser, mörk choklad och kaffe.”

Låter vi Sierra Nevada själva beskriva Tumbler låter det så här:

”As the nights grow cool, the leaves on the valley oaks begin to turn and fall. In honor of this yearly dance, we bring you Tumbler Autumn Brown Ale and invite you to enjoy the show.

We use malt within days of roasting at the peak of its flavor to give Tumbler a gracefully smooth malt character. So pour a glass, and grab a window seat to watch as the leaves come tumbling down.”

Möjligen är det den där malten på sin ”peak of its flavor” eller russinen och kavringen som ger mig den där överraskande kicken mitt i vardagslunkssmakerna? Hur som helst så gör det att jag inte riktigt kan bestämma mig för om Tumbler är bra eller riktigt bra 😉

Vära vänner nätentusisterna då? Jo, på Beer Advocate ger man Sierra Nevadas höstbruna Ale 3,82 i snittbetyg och på Ratebeer 3,47. Rätt så bra alltså! afdempse från Maryland beskriver sin upplevelse av Tubler så här på BA:

”Translucent dark copper-brown color. Head dwindles to a thin sheet on top and leaves a fair amount of lacing.

Aromas of dark toasted biscuits, slight toffee/molasses as well. Hint of hops.

Toasted malt, roasted barley, mild caramel sweetness. Slightly acrid as it warms; the bitter edge of the hops seems to increase the sensation of astringency.

Creamy mouthfeel, but a bit thin. I could go for a touch more body, increased dextrins. Also, the bitterness in the finish is a bit too edgy, and detracts from overall drinkability.

Overall, a decent brown ale, but too rough around the edges. Not in my top 10 for the style.”

Jag tycker att afdempse har hittat ngt där. En bra beskrivning om ni frågar mig.

Sierra Nevada Tumbler Autumn Brown Ale får en snygg 3a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Tumblern balanserar mellan bra och bättre men trycker inte till tillräckligt hårt för att jag ska kapitulera helt. Men det här räcker gott ändå. Tumblern får mer än väl godkänt 🙂

/Stefan S

~ av tourtrappist på 15 november 2011.

Kommentera

 
