Nynäshamns Ångbryggeri, Mysingen Midvinterbrygd 2011 – 3


Hittills har alltid Nynäshamns Ångbryggeri gett mig goda upplevelser. Kanske aningen tunna i konsistensen men alltid med mer än godkänt i doft och smak. Så var det tex också med deras Valsviken Vinterporter som jag drack förra vintern.

Så när Mysingen Midvinterbrygd dök upp framför ögonen på Systembolaget senast så kändes det självklart att plocka med mig en flaska.

Sin vana trogen döper de sina öl efter fyrar och vatten i närheten av Nynäshamn och så är det också med Mysingen. Enligt dem själva har den ”lånat sitt namn av vattnet mellan fastlandet och Utö”.

Mysingen är en mörk, kryddad Ale och ger mig tydliga dofter av russin, dadlar o en hel del alkohol. Den smakar likadant, dvs gott, kryddigt och mustigt trots en lite tunn munkänsla.

Frågar vi Ångbryggarna själva så säger de att:

”Denna ale med sin välbalanserade kryddighet är inspirerad av tidigare seklers recept på öl till fest och helgdag. Brygden är kryddad med muskot, kummin, nejlika, vanilj och färskrivet apelsinskal. Som alla våra öl är den opastöriserad – och bryggd med omsorg och kärlek.”

Systembolagets korta och kärnfulla beskrivning är:

”Smakrik, rostad öl med inslag av vörtbröd, apelsinskal, banan, kryddneljika, sirap och choklad.”

Ja, jag lägger genast till vörtbröd och kryddnejlika på min egen doft- och smaklista 🙂

Kollar vi med nätentusiasterna får vi en liknande bild. Beer Advocate ger Mysingen 3,62 i snittbetyg och Ratebeer 3,36. (På BA ser jag dessutom att herr Bark, eller herr Ofiltrerat, skriver, till skillnad mot vad jag tycker, att ”The liquid is a bit thick” vilket säger mig att jag behöver träna mer… och mer… och mer… :-)) Jag lånar hur som helst en mera utförlig beskrivning av Mysingen från Bananaman ifrån Kristinehamn på BA:

”Nynäshamns Ångbryggeri (Steambrewery) is an intresting brewery, I was really excited when opening this one considering all the spices they’ve added.

Looks nice, the bottle looks a bit´cheaply done though. Nice color a almost black reddish color with a nice big beige head that settles to a nice lid of foam.

Smells amazing! Lots of spices, clove, orange, vanilla and some hoppiness. Really intresting actually, and nice.

Taste is not as good, but still good. Lots of orange together with that clove and a large hoppines that dominateds the taste, a nice background of malts too.

To sum it up I would have liked some more sweetness to this one, but hey, you can’t have everything.”

Otroligt positiv och medryckande beskrivning! Jag gillar också Mysingen men lyckas den här gången hålla mig lite mer sansad 😉

Nynäshamns Ångbryggeri, Mysingen Midvinterbrygd 2011 får en tveklös 3a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Men 3 är allt det blir. För några större sensationer än att det är både bra och gott blir det inte. Men i Bananamans anda så får jag ju medge att det är gott nog 🙂

/Stefan S

~ av tourtrappist på 20 november 2011.

2 svar to “Nynäshamns Ångbryggeri, Mysingen Midvinterbrygd 2011 – 3”

  1. […] Mörk lager, Island # Mikkeller Santa’s Little Helper 2011, Ale, Internationellt märke (!) # Mysingen Midvinterbrygd, Ale, Sverige # N’Ice Chouffe, Ale, Belgien # Nils Oscar Julöl, Ale, Sverige # Nils Oscar […]

  2. […] var det Mysingen Midvinterbrygd 2011 som också hade alla de rätta smakerna men som till skillnad mot Sotholmen möjligen var lite […]

Kommentera

 
