TTs julsill 2011 med Great Divides Hibernation Ale – 3


Årets julsill blir klart ljusare än förra årets – men tanken är att den ska bli väl så smakrik 🙂

Hibernation Ale från Great Divide Brewing Company är en av favoriterna bland beska och fylliga öl och dessutom har den en hel del smaker som kan förknippas med julen.

Lyssnar vi på Systembolagets beskrivning kommer 2011 års TT-julsill att upplevas som:

”Smakrik, humlearomatisk med rostad ton och sötma, inslag av kavring, aprikos, apelsin, ingefära och sirap.”

Och det skulle såklart sitta som en smäck 🙂

I övrigt är receptet, förutom att kardemumman i år är bortplockad, precis detsamma som ”TTs julsill 2010 med Great Divides Yeti Imperial Stout” (4) eller ”TTs julsill 2010 med Mikkellers Santas Little Helper” (3)

Klicka in på någon av de två länkarna så får du en steg för steg beskrivning av hur TTs julsill fixas till.

Efter en provsmakning redan dagen efter inläggningen kan jag konstatera att beskan och humlen finns fint med i smakpaletten och att sillens egen smak lyfts fram på ett bra sätt. Egentligen precis det jag ville men inte riktigt fick fram förra året. Men jag saknar ändå lite av mustigheten som fanns i Yeti-versionen. Och som jag hade förväntat mig av Hibernation Ales egen smakrikedom.

Det gäller alltså att fortsätta att experimentera med ingredienserna för att hitta den där perfekta balansen. Skulle jag kanske ändå haft i lite sockerlag på farinsocker eller ngt annat mustigt? Kanske skulle jag ändå valt en mörkare öl?

Jakten på den perfekta ölsillen går vidare 🙂

TTs julsill 2011 med Great Divides Hibernation Ale når nu därför bara upp till en stark 3a på vår hemmagjorda entusiastskala 1-5:

1: Oätbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Beskan, humligheten och sillen själv är riktigt, riktigt bra. Men jag skulle gärna se att Hibernationsmakerna kavring, aprikos och sirap kom fram än mer.

/Stefan S

~ av tourtrappist på 18 december 2011.

Ett svar to “TTs julsill 2011 med Great Divides Hibernation Ale – 3”

  1. […] årets julsill spetsades med Great Divide Hibernation Ale som nådde en 3a på TTs […]

Kommentera

 
