The Shipyard Brewing Co, Longfellow Winter Ale – 4


The Shipyard är ett spännande bryggeri som jag inte haft chansen att prova allt för många gånger genom åren.

Senast jag skrev om dem här var vintern 2010 när jag hade fått tag på en flaska Smashed Pumpkin vilket var en ovanlig men riktigt trevlig upplevelse.

Det var väl så att osäkerheten kring pumpasmaken sänkte mina förväntningar rejält innan jag testade och att jag sedan märkte att det faktiskt smakade riktigt bra.

The Shipyard Brewing Co startades, enligt deras hemsida, av ”master brewer” Alan Pugsley tillsammans med Fred Forsley 1992 på Federal Jack’s Restaurant och Brew Pub i Kennebunk…

”which is one of Maine’s original brew pubs and working breweries. Within two years, demand for Shipyard beer outpaced the small operation and, in April 1994, Forsley and Pugsley opened the Shipyard Brewing Company in the heart of the waterfront in Portland, Maine on the site of the former Crosby Laughlin Foundry.”

Idag hävdar de att de vuxit till det 19e största ”craft-bryggeriet” i USA. Bra jobbat 🙂

Här handlar det nu om deras vinter- eller julöl som heter Longfellow Winter Ale efter den amerianske poeten Henry Wadsworth Longfellow som också är kort citerad på etiketten:

”Often i think of the beautiful town – that is seated by the see…”

Snyggt romantiserat och ämnat att ge Shipyard lite sådär lagom drömsk och längtande image av koppling till havet kan jag tänka. Och på mig fungerar det 😉

Nå, smaken då?

Shipyard själva påstår att Longfellow är en slags blandning av en Porter och en Scottish Ale vilket jag kan känna i de djupare och fylligare smakerna. Men det är inte i närheten av en porter tycker jag. Det är som en djupt fyllig Ale med smaker av mörka frukter, sirap och kanske mörkt bröd. Det är riktigt gott!

Systembolaget fyller på min smaklista i Longfellow:

”Nyanserad, maltig smak med tydlig beska, inslag av torkad frukt, mörk sirap, vörtbröd, lakrits och pomerans.”

Nära nog spot on om ni frågar mig. Riktigt så fylligt som vörtbröd skulle jag inte gå. Men annars hittar jag de andra smakerna där i lätta, nyanserade doser.

Tittar vi in hos ölentusiasterna på nätet ser vi att Beer Advocate ger Longfellow 3,89 i snittbetyg och Ratebeer 3,42. Klickar jag vidare hos BA så hittar jag bl.a tkelley från Newton Upper Falls i Massachusetts som tycker så här om Shipyards Winter Ale:

”Bottle poured into a chalice type glass. Dark brown, with hints of red. Nice head that eventually sticks around as a light layer of foam on the top as you drink it down.

Smells like a lot of Shipyard beers with butterscotchy smell and something that made me think vanilla. Also a roasted smell and light chocolate.

The taste is more upfront with the roasted flavors than the smell, but the back end is that butterscotch, hint of vanilla thing from the smell. Again, light chocolate hints float around the mouth.

The mouthfeel is very smooth and it drinks easily.

I could drink a lot of these at a time, or just one for a long time. Its really one of the better cold weather beers I’ve had, and its hybrid nature makes it really stand out.”

Choklad? Om än i lätta nyanser? Nja…

The Shipyard Brewing Co, Longfellow Winter Ale klättrar precis upp på en 4a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Fylligheten och de mörka frukterna tilltalar mig helt enkelt 🙂

/Stefan S

~ av tourtrappist på 12 januari 2012.

Ett svar to “The Shipyard Brewing Co, Longfellow Winter Ale – 4”

  1. […] # S:t Eriks Barley Wine God Jul, Ale, Sverige # St Peter’s Winter Ale, Ale, Storbritannien # The Shipyard Longfellow Winter Ale, Ale, USA # Underlig Jul, Ale, Norge # Wisby Julbrygd, Mörk lager, […]

Kommentera

 
