Three Amigos, Smeden Smokey Porter – 3


En ny öl från en för mig helt ny och oprövad bryggare!

Hur bra kan det bli!?

Att det dessutom handlar om en Smokey Porter från vårt västra grannland gör mig bara än mer nyfiken och sugen på att testa.

Att bryggeriet Three Amigos är okänt för mig är inget jag behöver skämmas för. På sin Facebooksida skriver man tydligt att man är riktiga färskingar i branschen:

”Three Amigos, tidligere under navnet JK Holtmann, er et dansk mikrobryggeri grundlagt 2010. Fantombryggeriets bagmænd er Jesper Klausen, Lars Holtmann og Jakob Sobocki – sammen er vi nok verdens yngste mikrobryggere!”

Ja, färskingar till namnet i alla fall. Tidigare har de funnits under namnet JK Holtman, men inte heller det så länge, bara sedan 2008. På deras Facebooksida kan man läsa:

”JK Holtmann er et dansk mikrobryggeri grundlagt i Danmark anno domini 2008.

JK Holtmann er opkaldt efter de to brygmestre og grundlæggere, nemlig Jesper Klausen (JK) og Lars Holtmann.
Senere er Jakob Sobocki kommet til. Jakobs opgaver går ud på at være ansvarlig for etikettedesign, hjemmeside og lignende. Desuden er Jakob også en skarp ølkritiker, som hjælper med at vurdere øllet.”

Jag hittar en spännande recension om JK Holtmanns Beast Imperial Stout på bloggen Allbeer som gör att jag kommer att hålla ögonen öppna efter även dem 🙂

Nåväl, tillbaka till Smeden då från den rebrandade bryggaren Three Amigos.

Den visar sig vara otroligt fin och välbalanserad Porter med en underbart klar och kolsvart lyster. Skummet är finfint och jag väntar mig en doftbomb när jag sätter näsan till glaset.

Men det visar sig vara överraskande klent på den fronten :-/

Visst är det så att doften tar sig i takt med att temperaturen på Portern höjs, men den når aldrig upp till mina förväntningar.

Smaken däremot är underbart fyllig och rund, proppfull med kaffe, choklad och rökiga maltsmaker. Etikettens löfte om honung infrias också på bästa sätt. Kraftfullt utan att det blir för mycket. Det här är allt annat än en nybörjarporter. Den har klass.

På nätet hittar jag bara Three Amigos Smeden på Ratebeer där den får 3,43 i snittbetyg. JanLaursen ifrån Köpenhamn skriver så här:

”Red brown beer with a small cappuccino-colored head. Toasted aroma with notes of caramel, roast stew, dark fruits and a little (rather subdued) smoke. Taste is very sweet and medium to heavy bitter with a velvety mouthfeel. Medium body, oily texture and surprisingly long and bitter finish. Nicely balanced and surprisingly un-edgy.”

Red brown stämmer inte på min Porter som är djupt mörkbrun på gränsen till svart men resten håller jag med om helt och hållet 🙂

Three Amigos, Smeden Smokey Porter får en urstark 3a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Fantastiskt fin smak och munkänsla men utan sting och tyvärr allt för tunn doft.

/Stefan S

~ av tourtrappist på 07 februari 2012.

Kommentera

 
