Oppigårds Bryggeri, Ekporter 2011 – 4


Årets fjällsemester bjöd på en härlig vintervecka med fantastisk snö och till och med gott öl!

Alla restauranger i Ramundberget hade bunkrat upp med flera av de bästa ölen från Jämtlands Bryggeri (jag skriver lite mer om dem senare).

Men jag fick också med mig en trist förkylning hem som i princip har tagit över mina smaklökar i en hel vecka nu :-/

Därför är det extra härligt att äntligen få öppna en spännande ölkapsyl igen och njuta av dofter och smaker.

Dagen till ära har jag valt Oppigårds Bryggeri och deras Ekporter 2011.

Jag tänker mig att den ska vara så fylld av dofter och smaker att den lilla förkylningen som ännu inte gått ur kroppen inte ska vara något hinder för att njuta fullt ut 🙂

Systembolaget lovar hur som helst en njutbar stund! Så här säger de:

”Nyanserad, balanserad, maltig smak med rostad ton, inslag av fat, soja, mörk choklad, dadlar och pumpernickel.”

Rätt, rätt, rätt! Och desutom med en underbart len och lite lätt krämig munkänsla som jag gillar skarpt 🙂

Själva beskriver Oppigårds sin Ekfatsporter med följande ord:

”Det här är en porter som bryggts av många olika färg- och karamellmalter. Efter jäsningen har vi tillsatt ljusa och mörka ekkuber av fransk ek. Ölet har sedan lagrats vid 11 grader i 6 månader. Rostade smaker med inslag av vanij från eklagringen.”

Varför man har valt fransk ek kan man ju undra när det ska bli en Dalmas :-/ Men måhända är det en koppling till de mera välrenommerade ekfaten som man sedan länge producerat där. Men visst hade det kännts roligare med nordsvensk ek?

Jag tänker tex på hur Närkes Kulturbryggeri charmade juryn på Söderbärkes Mikro Öl Festival 2011 med att tillsätta granskott från bygden i sin festivalvinnare Gransus. Det kändes liksom mer äkta 🙂

Nu ska jag dock inte gnälla allt för mycket, för det Oppigårds har fått fram i smakväg är ju riktigt, riktigt bra! Jag gillar’t skarpt!

Tittar vi vad våra vänner nätentusiasterna säger så kan vi se att Beer Advocate ger Ekfatsporter 2011 ett snittbetyg på 4,01 och Ratebeer 3,41. Rätt stor skillnad alltså och själv tycker jag att de är lite snåla på RB 🙂

Jag lånar en beskrivning från Linnet i Umeå som skriver på RB:

”Ap: black colour, some transparancy, very creamy medium beige hed, lacing.

Ar: Alcohol, salty licorice, roasted malts, oak chips, sweetish notes, ash, espresso, undefined, fruitiness.

F: salty licorice, boozy and warming notes, sweet from the alcohol, some fruitiness from the hops, espresso, acidity and very warming in the finish.

M: Smooth mouthfeel.

T: I am not a fan of salty notes in beers, with that said This is a solid beer, but. considering the high level I’ve Come to expect from Oppigårds I am a little bit disappointed. It feels like I am waiting for This genuine quality brewery to take the next step in its development to retain its place in the vanguard of the Swedish beer industry.”

Ja, den där sältan han talar om känner jag också. Och den är möjligen en aning för skarp även för min smak. Men men…

Oppigårds Bryggeri, Ekporter 2011 får en aningen svag 4a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Ekfatssmaken framträder snyggt och distinkt utan att ta över en i övrigt fullvärdig Porter.

/Stefan S

~ av tourtrappist på 04 mars 2012.

Ett svar to “Oppigårds Bryggeri, Ekporter 2011 – 4”

  1. […] även deras Ekporter har runnit nedför strupen och orsakat en del rysningar av […]

Kommentera

 
