Brew Dog Lager 77 3,4% vs Brew Dog Lager 77 4,9% – 2 1/2


Det här var riktigt intressant – och faktiskt inte helt så enkelt som jag först hade trott :-/

Ja, jo, jag ska väl inte överdriva svårigheten, men det smög sig ändå in en viss osäkerhet när jag skulle blindtesta och skilja de två varianterna av Lager 77 från varandra.

Jag ska nog sätta upp det på någon slags nervositetskonto 🙂

Tänk om jag inte skulle kunna skilja en riktig lager från en Folköl!

Alkoholen bär smakerna har jag fått lära mig och det var naturligtvis det jag sökte efter när jag doftade och läppjade ömsom på det vänstra och ömsom på det högra glaset. Allt med stängda ögon – och visst var där en klar skillnad!?

Nu är ju inte Brew Dogs Lager 77 någon smakbomb i sig själv så själva avsaknaden av tydlig karaktär var en utmaning i sig.

Systembolaget skriver så här om Lager 77:

”Nyanserad, maltig smak med inslag av honung, halm, ljust bröd och pomerans.”

Lite väl upphaussat och smakförstärkt skulle jag säga. Möjligen är jag avtrubbad av min preferens för mörka kaffe- och chokladdoftande Stouts, men ändå.

När jag väl samlat mig så skulle jag säga att 4,9% varianten var klart rundare, brödigare och fylligare medan folkölen var vassare, fruktigare och klart tunnare. Dvs helt i linje med gällande teorier.

Under alla omständigheter så gjorde övningen mitt intresse för blindtester för att träna och utveckla smaklökarna klart starkare. Det här får jag göra om 🙂

För att ge ytterligare referenser till vad Lager 77 smakar kan vi läsa på Brew Dogs webbplats:

”A Lager that actually tastes of something?

You have to be kidding, right? 77 lager is made with 100% malt and whole leaf hops. It contains no preservatives, additives, cheap substitutes or any other junk. Maybe we are crazy.

So what? Taste 77 Lager and we are pretty sure you will agree that the fine line between genius and insanity has just become a little more blurred.”

Att den smakar ngt har jag redan konstaterat – men vad? BD hjälper knappast till i den frågan! Låt se om filmen om Lager 77 ger mer att ta på:

77 Lager from BrewDog on Vimeo.

Nja, kul film med kaxiga bryggare… Men ingen direkt smakbeskrivning mer än att vissa konkurrenter bäst passar som träningsobjekt för golfswingen 🙂

På nätet säger Beer Advocate att 77an är värd 3,37 i snittbetyg medan Ratebeer nöjer sig med 3,14. Dorwart från Robbinsville, New Jersey, USA lägger ut texten på RB:

”Good sized frothy white head of varying sized bubbles. Immediate skunk aroma fills the room when poured. Once that finally clears you are left with a light lemongrass aroma with some biscuity malts and a bit of vanilla as the brew warms. Color is a clear golden orange. Light crisp and dry flavor that has a nice dry and bitter hops presence. More straw and dry chalky grains with a hint of bitter lemon and herbs. Rather zippy mouthfeel from the carbonation. Finishes dry and bitter. Actually a very decent pilsner.”

För att jag ska hitta lika mycket smak i Lager 77 behövs mer träning. Utan tvekan.

Brew Dog Lager 77 (4,9% versionen) får en stark 2a eller en klen 3a, dvs 2,5, på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Den är ren fräsch med flera smakkvalitéer men i alldeles för svaga doser för mig.


PS! Folkölen är till vänster och lagern till höger.

/Stefan S

~ av tourtrappist på 09 mars 2012.

3 svar to “Brew Dog Lager 77 3,4% vs Brew Dog Lager 77 4,9% – 2 1/2”

  1. Tycker det var riktigt trevligt med brewdogs mix pack som kom nu nyligen.
    Mera av sånt där man kan få testa ölsorter på ett lättsamt sätt utan att behöva importera själv. Det verkar som att du är i från västerås, i alla fall skriver du om våra fina strömsholms och hantverkbryggeriet 🙂

    • Strömsholms o Hantverksbryggeriet är finfina bryggare även om man som jag är en Göteborgare boende i Malmö. Dugges o Malmö Brygghus är två andra med hög klass 🙂

  2. […] har jag testat Brew Dog Lager 77 i två versioner mot varandra. Jag tänkte att jag skulle se hur svårt det var att skilja mellan folkölsversionen och den […]

Kommentera

 
