Hornbeer, Happy Hoppy Easter – 3


En extremt humlad smakexplosion med en av de blommigaste, beskaste och fruktigaste smakpaletter jag någonsin smakat!

Hornbeer har jag hittills lärt känna som en konsekvent högtrycksmaskin. De gör allt fullt ut.

Fullt ut efter eget huvud baserat på gedigen kunskap och passionerade känslor för ölens kvalitet och höjd.

Tidigare favoriter som Black Magic Woman, Caribbean Rumstout och The Fundamental Blackhorn Stout har med sin klass satt tydliga kvalitetsspår i mig.

Så jag tror mig veta vad som gäller när jag nu öppnar årets påskkaramell Happy Hoppy Easter IPA. Det blir med största sannolikhet minst sagt välhumlat 🙂

Och ja, mina förväntningar kom inte på skam. Inte en millimeter. Nästan tvärtom faktiskt.

Systembolagets korta beskrivning lyder:

”Nyanserad, humlearomatisk smak med påtaglig beska, inslag av persika, knäckebröd, honung, örter och apelsin”

Det är bara att hålla med. Systembolaget sätter fingret mitt i prick även om vi frågar min gom 🙂

Så här säger Hornbeer själva:

”Hornbeer Påskeøl (Ølnyhed 2010) er en frisk, humlet ale. Vores bud på en god påskeøl er en øl, der signalerer forårets komme og med en farve der matcher påskens farver – gylden og gul. Vi har brygget påskeøllet med alemalt og münchenmalt. Derfor har den en tilpas restsødme. For at gøre den  ekstra indbydende, har vi tørhumlet øllet – dvs der er tilsat frisk humle, medens øllet har lagret. Vi er sikre på, at Hornbeer Påskeøl passer perfekt på frokostbordet, og den vil være en fin ledsager til retter med lam eller fjerkræ”

Så, vi har en våröl som hälsar den ljusare och varmare årstiden välkommen med ett smakfyrverkeri! Smakerna är otroligt kraftfulla och utmanande men möjligen aningen för vildsinta (för mig). En bättre balans skulle lyft den här påskölen ytterligare ett snäpp i min bok.

Men innan ni litar fullt ut på mig så kan vi ju se vad våra vänner på nätet säger om HHE.

Beer Advocate är det hittills bara Sunnanek från Kalmar som har skrivit om HHE och han älskar den uppenbarligen. Betyget blev 4,48. På Ratebeer har 6st recensenter tillsammans gett genomsnittsbetyget 3,15. mjs ifrån Helsingfors skriver så här:

”The beer poured mahogany coloured and hazy. Its head was medium sized and white. Aroma had citricness, mango, grapefruit and malts. Palate was medium bodied with medium carbonation. Flavours were fruitiness, citricness, biscuit, malts and bitterness. Aftertaste was hoppy, malty and bitter. I liked the hop profile but the bitterness was a bit too intense.”

En bra sammanfattning tycker jag. Fin profil men aningen för bitter för mig 🙂

Hornbeer, Happy Hoppy Easter får en stark 3a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Den är kompromisslöst självklar med en smakpalett som slår gnistor men hade vunnit på ett stramare tag i tyglarna. Men disciplin är nog inte Hornbeers mest självklara karaktärsdrag 😉

/Stefan S

~ av tourtrappist på 12 mars 2012.

Kommentera

 
