Sigtuna Brygghus, Easter India Pale Ale – 4


Påsken är här, bland annat med en grön påskkyckling ifrån Sigtuna Brygghus!

I sin Easter India Pale Ale har de fått till en härligt citrusfrisk och uppiggande balanserat besk IPA som jag gillar skarpt!

Om den är särskilt påsklik kan jag inte uttala mig om – jag har nog inte förstått det där med påsköl riktigt :-/

Finns det en historia bakom eller är det ett kommersiellt påfund? Är det viktigt? Eller räcker det med att det är trevligt med variation, ytterligare ett datum att se fram mot och att det stundtals är riktigt gott?

Jag söker på nätet och hittar en artikel av Systembolaget som kastar lite ljus över frågan. Och det verkar vara businessen som har varit den största drivkraften trots allt.

Så här börjar Systemets artikel:

Påsköl en nygammal vana.
I år firar påskölet tjugoårsjubileum i Sverige. Traditionen har sitt ursprung i Danmark och är en utveckling av traditionen att dricka särskilt julöl. Men även påskbordets traditionella rätter som sill, lax, massor av ägg och lamm, kräver ett gott öl.”

Läs hela den intressanta texten på Systembolagets webbplats.

Om vi fortsätter med Systembolagets texter så beskriver de Easter India Pale Ale så här:

”Tydligt humlearomatisk, fruktig smak med påtaglig beska, inslag av aprikos, örter, rostat bröd och honung.”

Jag brukar hålla med Bolagets beskrivningar och så är det även den här gången. Rostat bröd får jag dock träna ett tag till innan jag upptäcker 😉

På nätet har våra vänner på Beer Advocate ännu hunnit att testa Sigtunas Påsk IPA och Ratebeer hävdar att det är samma öl som Sigtunas East Coast IPA som de ger 3,4 i snittbetyg. Men för att vara riktigt säker att jag ger mig på rätt öl så klickar jag vidare för att få lite hjälp med tyckandet. På Vin & Gastronomi hittar jag en smakbeskrivning som förstärker mitt eget intryck:

”Sigtuna Easter IPA skruvar upp intensiteten, i jämförelse med deras mer lättsvängda Easter ale. Delikat och välmatad IPA med friska fruktaromer av grape och passionsfrukt som bäddas in väl i den generösa maltsötman. Avslutningen uppfriskande fetfruktig med en stadig och välslipad humlebeska. Välgjort och gott, som vanligt från Sigtuna. Lättrökt fläskkorv eller en långkokt grissida med nedkokt sky som fått smak av torkade aprikoser och citronskal kommer bli gott sällskap.”

Vill ni hitta fler omdömen om Easter India Pale Ale så finns dett flera länkar till blogginlägg på Sigtuna Brygghus Facebooksida. Kolla där!

Sigtuna Brygghus, Easter India Pale Ale når upp till en 4a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Den är frisk, den är besk, den är vår:-)

/Stefan S

~ av tourtrappist på 21 mars 2012.

Kommentera

 
