Oppigårds Bryggeri, Easter Ale – 3


Detta är inte på något sätt Oppigårds vare sig bästa eller sämsta öl. Den hamnar mittemellan i en slags ingenmansland där det är svårt att skilja den ena från den andra.

Det finns en lite brödig beska och en svag sötma i Easter Alen som försöker så gott det går att göra sig tydlig i enn aningen tunn vätska. Kolsyran är också tunn och ger mig nära nog en lite avslagen känsla.

Synd, för det finns mer smaker som Oppigårds kan lyfta fram i den här Easter Alen tycker jag.

Oppigårds själva håller såklart inte med utan menar att den har inslag av blommighet och citrus från Cascade- och Centennial-humlen. Men de skriver också att de har minskat beskan en aning…

I övrigt lutar man sig bekvämt bakåt och hänvisar till en mängd priser och utmärkelser från 2006 och fram till 2010… Men det gör inget åt smakerna i mitt glas idag. Har de kanske tappat ambitionen eller engagemanget?

Oppigårds Easter Ale är nu helt OK, men inte på långa vägar bra nog för att få de där 5 solarna av mig som de fick av TV4 2010. Synd!

Men det är möjligen jag som har trötta smaklökar idag, för Systembolaget ger en skarp och frisk kortbeskrivning av Easter Ale som låter så här:

”Smakrik, humlearomatisk öl med tydlig beska, inslag av knäckebröd, örter och pomerans.”

Tydlig beska, knäckebröd och pomerans är ju smaker jag normalt uppskattar. Men den här gången går de mig dessvärre förbi :-/

Den känslan förstärks när jag ser att vännerna på Beer Advocate ger Oppigårds Easter Ale 4,01 i snittbetyg och Ratebeer 3,45.

Men jag står på mig! Påskvarianten från Oppigårds är inte på topp i min lista!

Och det verkar som att jag inte är helt ensam i alla fall 😉 kryon på RB håller till viss del med mig och skriver följande;

”pours amber with medium sized thick head aromas are somewhat present and I can sense some citrusy fruits, caramel malts, bread palate is small bodied, some bitterness in the end, overall a quite easy drinkable and quite enjoyable beer. will work nice over easter dinner but its a bit too lame for my taste”

Oppigårds Bryggeri, Easter Ale får en lätt avslagen 3a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Fin och bra basöl men ingen topp! Men Glad Påsk på er ändå 🙂

/Stefan S

~ av tourtrappist på 04 april 2012.

Kommentera

 
