Malmö Brygghus, Pilsner – 3


Jag tror nog att det blir svårt för vilken pilsner som helst att få mig hänförd.

Nöjd och glad är nog ungefär toppen på min Pilsnerskala. Och där är utan tvekan Malmö Brygghus version!

Smaken är både frisk och tydlig trots att den inte är kraftig, den har en viss maltighet och en viss sötma. Den är på det hela taget en fin pilsner men ger inga rysningar utmed ryggraden.

Inte ens i närheten.

Men den är inte tråkig. Inte alls!

Malmö Brygghus menar att deras Malmö Brygghus Pilsner är av tysk tradition. Välhumlad med behaglig maltsötma, som de skriver på sin webbplats.

Jag sätter själv nog ett frågetecken efter det där med välhumlad – men det har såklart med öltypens traditionella måttstock att göra.

En Pilsner är en Pilsner och inte en IPA – om ni förstår hur jag menar.

För att gräva lite i pilsnertraditionen klickade jag in på sverigesbryggerier.se och kunde läsa följande om just Pilsner:

PILSNER/PILS

Öltypen föddes i staden Pilsen (Plzen) i nuvarande Tjeckien 1842.

Utseendet är ljust gul. Tysk pils är mycket ljust gul och utvecklar lätt ett gräddigt tjockt skum. Tjeckisk pilsner och pilsnertolkningar från andra länder är ofta gyllengula och ibland relativt mörkt gyllengula. Smaken är uttalad beska, mer eller mindre fylligt och har en liten sötma. Tysk pils är torr, har liten fyllighet men istället rejäl humlebeska, speciellt i eftersmaken. Stamvörtstyrkan är 12 procent och rekommenderad serveringstemperatur 8-10C.”

…mer eller mindre fylligt :-/ Ja, det där blir man ju inte så mycket klokare av än att det finns fylligare och mindre fylliga varianter. Jag sorterar in det under dösnack, eller typen ”ja, jag vet inte vad jag ska säga så jag säger lite av varje” :-/

Våra entusiastvänner på nätet ger oss lite mer vägledning även om det bara är alltid lika flitiga rarbring som är underlaget för Beer Advocates betyg på 3,15. På Ratebeer har man nått upp till 21 recensioner till dags dato som ger ett medelbetyg på 2,77. Sådär alltså. yespr ifrån Köpenhamn skriver så här om Pilsnern:

”From tap at the brewpub. cloudy orange to yellow with a small white head. Aroma is hayish and grassy hoppy, mild citrusy. Mild peachy and citrusy hops flavoured. Crisp grassy and delicate bitter. Crisp fruity and bitter citrusy into a dry and crisp finish.”

Han gillar den alltså, kanske aningen mer än mig tom.

Malmö Brygghus,Pilsner får en hantverksmässigt god 3a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Det är en Pilsner med kvaliteer, men det är fortfarande en snäll Pilsner 😉

/Stefan S

~ av tourtrappist på 22 april 2012.

Kommentera

 
