Ölfestival ”Stora öl – Små bryggerier” – 5


Lördagen den 21 april 2012 var det äntligen dags för mig att begå hemmapremiär när det gäller ölfestivaler.

Ja, om man inte räknar Sällskapet Maltes finfina öltipspromenader som en slags små festivaler i promenadformat 🙂

Men nu var det Föreningen Sveriges Oberoende Småbryggerier som hade slått upp portarna, eller kanske mera ner bopålarna, i Malmö Brygghus den 20-21 april för att servera sina mikrobryggda smaksensationer.

För det var det 🙂

Titta här på en kort ”reklamfilm” som Malmö Brygghus gjorde före festivalen. Det är Anders Hansson som lägger ut texten.

På listan över deltagande bryggare i festivalen ”Stora öl – Små Brygerier” fanns till sist (alla på affischen fanns tyvärr inte på plats) både favoriter, bryggerier jag är nyfiken på och ett par nya bekantskaper. Precis som det ska vara på en ölfestival alltså. Bara hör här:

Ahlafors BryggerierEskilstuna ÖlkulturGamla Slottskällans BryggeriGrebbestad BryggeriHantverksbryggerietHelsingborgs BryggeriJämtlands BryggeriLundabryggerietMalmö BrygghusNärke KulturbryggeriNils Oscar CompanyNynäshamns ÅngbryggeriOceanbryggerietOppigårds BryggeriQvänum Mat & MaltSkebo BruksbryggeriStockeboda GårdsbryggeriStrömsholms BrygghusÄngö Kvartersbryggeri.

Förväntningarna var som ni förstår på topp på den laguppställningen och de hissades upp ytterligare ett snäpp till när jag stötte på en god vän utanför som sa att ”det är himla trevligt därinne”.

Så, in genom porten, upp för trappan, köpa entrebiljett, köpa ölprovningskuponger, få ett glas och in i trängseln och gemytet 🙂

Första stoppet blev direkt innanför portarna hos Oceanbryggeriet och deras finfina English Strong Ale Ebbot Ale. Därefter Ängöls härliga Belgiska Dubbel Diabolisk. En riktigt bra start måste jag säga 🙂 Riktigt bra!

Därefter blev suget för starkt från Närke Kulturbryggeris hörn i lokalen. Närke som står högt bland stjärnorna på min ölhimmel med Stormaktsporter i olika former och en känsla för balans mellan det udda och det traditionella som ingen annan är i närheten av.

I deras kranar fanns två öl jag kände sedan tidigare; Anders Göranssons bästa rököl och Gransus (som vann utmärkelsen Guldskum på Söderbärke Mikroöl Festival) och två ännu inte testade etiketter. Gissa vad jag valde 😉

Givetvis blev det Alen Hej! Jag heter Hampus som bryggts med industrihampa som pricken över i och Tanngnjost & Tanngrisnir som bryggarmästarn själv beskriver så här:

– Jag har länge velat brygga en dubbelbock, säger HG Wiktorsson, bryggare på Närke Kulturbryggeri. Men experimentlustan blev för stor så det blev närmast en hybridöl, med inslag av tysk bockölstradition, gotländsk ”dricku” och man tager vad man haver á la Cajsa Warg. Från bockölen har jag hämtat styrkan ABV 7,5 %, från gotlandsdrickan rökmalt och enris samt det som fanns och fick åka med på slutet var nakenhavre och Julitahumle.

Ölet har fått sitt namn efter asaguden Tors två bockar Tanngnjost & Tanngrisnir. Tanken är, förutom kopplingen till dubbelbocken, att den här ölen ska sätta lika tydliga spår i ölvärlden som Tor och hans vagn satte på himlavalvet. Jag tror nog att det kan bli så 🙂

Jag satte ned glaset med Tanngnjost & Tanngrisnir på en ledig plats på en av öltunorna i lokalen och hamnade bredvid en resaurangägare från Lund. Vi började småprata om vad vi hade i glasen och vad vi hade testat hittills. Förutom Närke så berättade han att Eskilstuna Ölkultur var en av hans absoluta favoriter. Och letade jag lite i mitt eget minne så hittade jag rester av att jag läst en del om deras Anders Dubbel IPA som skulle vara riktigt bra.

Mer än så behövdes såklart inte för att jag härnäst skulle ta mig till Eskilstunas tappstation i lokalen och börja min provning med deras Skogsängen Saison, en ekologisk Saison toppad med basilika! vilket visade sig vara ett mycket gott val. Därefter var jag tvungen (!) att be om ett glas Anders Dubbel IPA.

Skogsängen var krispig och frisk med precis lagom basilika för att ge ett härligt smaksting som ändå inte tog överhanden och Anders höll verkligen vad han lovat! Välhumlad och underbart djupt fruktig var den genast en av mina favoriter 🙂

6 st 10cl glas sprängfyllda med smak är en prövning för vilka smaklökar som helst och mina, som fortfarande befinner sig på träningsläger, är såklart inget undantag. Därför har min tanke varit att starta ljust och friskt, fortsätta bärnstensfärgat med fylligare aromer för att avsluta mörkt och tungt. Hittills funkar idén och strategin bra 🙂

Så nu var det dags för Stout och Porter avdelningen och jag var redan helt på det klara att jag skulle stanna kvar i Eskilstuna. Det de hade bjudit på hittills var så bra att jag fått en ny favorit, strax efter Närke i min bok! Det blev alltså Fristadens Imperial Stout som var först i den mörka kategorin med en härligt fyllig och torr doft och smak av choklad och kaffe. Riktigt bra!

Sist att fresta mina smaklökar på festivalen blev sedan Skebo Bruksbryggeris Herrgårdsporter. Och jag skulle ljuga om jag sa att den var annat än OK. Men jag får till deras försvar också ägna en tanke åt att mina smaklökar inte längre var på topp.

Visst, jag hade två kuponger kvar på mitt klippkort… Men jag var både nöjd och smaktrött och kände att ytterligare smaker inte skulle göra sig själva rättvisa. Jag beslöt mig istället för att summera upplevelsen och cykla hem.

Utan tvekan var besöket riktigt, riktigt bra och förväntningarna var mer än väl infriade. Jag hoppas givetvis på en upprepning redan nästa år.

I lördagens Sydsvenskan skrev Håkan Engström på bloggen ”På tungan” om sin upplevelser på festivalen. Hans favoriter var också bl.a från Närke och Eskilstuna men han fann andra sorter och testade också andra bryggare än jag. Läs hans blogg!

Ölfestivalen ”Stora öl – Små bryggerier” på Malmö Brygghus får en bländande starkt lysande 5a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Det var ölkultur på min nivå – fullt ut. Och jag njöt!

/Stefan S

~ av tourtrappist på 29 april 2012.

Ett svar to “Ölfestival ”Stora öl – Små bryggerier” – 5”

  1. […] En annan tillställning som var bra, men som såklart inte hamnar i närheten av samma liga var Malmö Brygghus lovvärda initiativ till att i egna lokaler presentera ”Stora öl – Små bryggerier” […]

Kommentera

 
