Karmeliten, Kloster Doppelbock – 4


På ölfestivalen Stora öl – Små bryggerier för två veckor sedan charmades jag storligen av en dubbelbock i Närke Kulturbrygeris tappning.

Tanngnjost & Tanngrisnir var väl iofs en slags gränöverskridande hybridöl med inslag av den tyska bockölstraditionen men också av gotländsk dricku, om man ska tro bryggaren själv.

Men jag kan också minnas att jag nickat positivt då jag testat andra dubbelbockar och sagt till mig själv att det är en öltyp att hålla ögonen och smaklökarna på.

Så därför var det med stor nyfikenhet jag öppnade kapsylen på Karmeliten, Kloster Doppelbock för några dagar sedan.

Karmeliten förresten och kloster. Jodå, det stämmer. Det är en religiös orden som man kan läsa mer om på deras egen hemsida.

”Karmelitorden är en av Katolska Kyrkans kontemplativa ordnar och den var också spridd tidigt, före reformationen, i Sverige innan den försvann. Men sedan 1956 representeras orden på nytt i Sverige av karmelitsystrarna i Glumslöv och sedan 1967 också av Karmelitbröderna i Tågarp i Skåne.”

Ingenstans på den här sidan står det dock ngt om ölbryggning.

Men jag minns att vi under vår Tour Trappist i Belgien i maj 2010 gick förbi ett Karfmelitkloster i Gent och att tankarna såklart gick till den underbara Tripel Karmeliet. Jag klickar helt enkelt vidare för att försöka reda ut om det finns något samband mellan de tre; Kloster Doppelbocken, Tripel Karmeliet och Karmelitorden.

Och det gör det! På Bosteels Breweries webbplats skriver de att de helt enkelt brygger Tripel Karmeliet efter ett recept från ett Kermelitordenskloster från 1679! Snyggt – och fortfarande mycket gott 🙂

När det gäller Karmeliten, Kloster Doppelbock hittar jag dock inget lika lätt men anar genom motivet på etiketten att det finns samma koppling här.

Tittar vi på bocköl generellt och vad Sveriges bryggerier menar utmärker den och Dubbelbocken så skriver de så här på sin webbplats:

BOCK
Ett robust öl som på 1200-talet var en överjäst öl och har sina rötter i staden Einbeck, öster om Hannover. I dag är den alltså underjäst och bryggs av bryggerier i alla delar av Tyskland.
Det finns både en ljus och en mörk variant. Smaken är fyllig, maltaromatisk och alkoholstark.
Stamvörtstyrkan är 16-17 procent och rekommenderad serveringstemperatur 12-15C.

DOPPELBOCK
Bocktypens starkare storebror som först bryggdes av italienska munkar i Bayern. Många tyska bryggerier har en kopia av öltypen och ölmärkena har alltid namn som slutar på -ator.
Utseendet är ljus eller mörk och smaken mycket fylligt med både en utpräglad sötma och arom från malten. Stamvörtstyrka är 18-19 procent, men även upp till 28 procent förkommer.
Rekommenderad serveringstemperatur 12-15C.”

Och här kan jag bara hålla med.

Karmeliten är både Maltig, besk och underbart runt fyllig med en hel del sötma.

Om vi frågar Systembolaget så beskriver de den kortfattat så här:

”Nyanserad, maltig smak med viss sötma, inslag av torkad frukt, örter, sirapslimpa och apelsin.”

Ser vi efter vad våra vänner nätentusiasterna tycker så ger Ratebeer Dubbelbocken 3,07 i snittbetyg medan Beer Advocate ger hela 3,92 (med endast 3 recensioner än så länge – men jag är på deras linje 😉 ) Jag lånar därför beskrivningen från Beer Advocates seanyfo (som säger att han finns ”1109 Miles From The Augustiner Keller, Munich”):

”A- Medium brown body with ruby highlights. Clarity is excellent. Head is 3 finger tan and creamy. Reduces very quickly to minimal crown with no lacing

S- Sultaina cake, treacle, toffee

T- Sweeter malt qualities (toffee, sultana cake again) come through first which are balanced with a toastier malt, enough to a point without giving a medicinal cough syrup type bitterness that i have tasted in previous doppelbocks (augustiner maximator). Very smooth, no hint of alcohol heat.

M- Medium/full body, lager clean finish, moderate carbonation

D- Delicious aroma and flavour profile. Mouthfeel is satisfying and retains the lager cleanliness. So smooth, i had no idea it was 8% until looking at the bottle. Great stuff.”

Liksom seanyfo gillar jag den här dubbelbocken riktigt, riktigt bra 🙂

Karmeliten, Kloster Doppelbock får en härligt fyllig 4a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Balanserat maltig, söt och fyllig. Jag tror att jag ska testa fler dubbelbockar!

/Stefan S

~ av tourtrappist på 06 maj 2012.

Kommentera

 
