Shipyard Brewing, Applehead – 1


Nja, allt är inte öl bara för att det kommer från ett välrenommerat bryggeri.

Applehead från Shipyard Brewing borde nog säljas under en annan benämning, ha en annan etikett eller kanske… inte säljas alls :-/

Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig, men tex samma bryggeris Smashed Pumpkin som jag drack i januari 2010 gav bara en antydan av pumpasmak till en annars helt OK öl. Så ngt åt det hållet…

Men här blev det helt enkelt för mycket äpple! Äpple och kanel (ngt kanellikt i alla fall)! En hel äpplekaka på sitt sätt :-/

Nej, detta var inte på ngt vis en öl för mig. Frågan är om den är det för någon?

Mina fördomar säger såklart att den sötsliskiga smaken går hem i vissa läger. Istället för en söt cider eller en alkoläsk tex. Men detta påstås ju vara en öl.

Jag får helt enkelt backa två steg och reflektera över om jag är säker på min sak, ärlig mot mig själv och mina smaklökar eller om jag bara är en konservativ bakåtsträvare som stängt dörren för nydanande och nytänkande…

Nå…?

Det får vara hur det vill med den saken. Applehead blir inte ett dugg godare i min gom hur jag än ser det 😉

Själva skriver Shipyard så här på sin webbplats:

Ser ni att det står ”hints of apple”… hints!

Jag påstår att det är mycket mer än så. Mycket FÖR mycket! Därefter sätter jag klackarna i backen och vägrar att tycka att detta är en utveckling av bryggeritraditionen. Det här är vulgarisering och förflackning eller kanske ett försök av den amerikanska mainstreammarknadsföringen att skapa en slags läsk för vuxna. Nej nej nej!

Om vi ser vad våra vänner nätentusiasterna säger så ser vi att Beer Advocate ger Applehead 3,09 i snittbetyg medan Ratebeers kännare ger den 2,89. Det är lite högt i båda fallen tycker jag… Jag låter vår vän bark, dvs Magnus Bark från Ofiltrerat, säga vad han tycker eftersom det ligger nära mig själv:

”The colour is gold (8 EBC), the liquid is cleat. The beer pours with a fizzing sound, building a two finger off-white head that slowly sinks to nothing, leaving no lacing.

The smell got some wheat sour notes, but it is dominated by the cinnamon flavours. Some red apples makes me think of apple pies.

The taste is dominated by the cinnamon. Hints of red apples, wheat flour and some artificial fruit flavours. The aftertaste brings even more of cinnamon, but also a touch of clean bitterness. The finish got some ripe apples, a mild sweetness and a somewhat metallic bitter hint.

The carbonation is strong yet short, the bubbles small. The liquid is dry and semi-smoot.

To me, this is a very odd beer. I guess that you have to be raised with this apple pie flavours to really appreciate it.”

…ja, och den äpplekakesmaken har jag INTE lust att ha i min öl!

Shipyard Brewing, Applehead får en sötsliskig 1a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Udda, sött och med en kemisk kanelsmak. Man längtar efter en öl :-/

/Stefan S

~ av tourtrappist på 08 juni 2012.

2 svar to “Shipyard Brewing, Applehead – 1”

  1. Håller med dig här Stefan. Var väldigt peppad inför öppnandet av denna, men den var helt enkelt för mycket. En av ett fåtal öl som jag vaskat under detta år hittills.

    • Samma här. Experimentlustan är såklart ett plus i kanten men det finns så mycket utrymme för egna idéer inom ramen för hantverksmässig ölbryggning att äpple och kanel inte behövs. I alla fall inte i de här proportionerna 🙂

Kommentera

 
