Great Divide Brewing Co, Smoked Baltic Porter – 4


Säg Great Divide Brewing Company och jag svarar Yeti!

Det är väl på flera sätt GDBCs signaturöl både genom sin kvalitet, sin popularitet och genom sina många varianter. Yeti ”classic”, Espresso Oak Aged Yeti eller Belgian Style Yeti.

Yeti har i alla fall fått mig så imponerad av GDBC att jag grabbar tag i en flaska från dem på ren reflex närhelst de dyker upp på mitt välsorterade Systembolag.

Den här gånger fiskade jag upp deras Smoked Baltic Porter som bara genom sitt namn fick mig att känna vällustiga, rökiga porterdofter från hyllan. Jag behövde inte ens sluta ögonen och drömma mig bort till min ölfåtölj… doften kom redan från etiketten på flaskan 😉

Väl hemma surfade jag in på Great Divides i övrigt finfina hemsida där jag upptäckte att Smoked Baltic Porter lyste med sin frånvaro! Så det blev att leta vidare efter bryggarfakta och beskrivningar på annat håll.

Snabbt hittade jag då tex den kommersiella beskrivningen på RateBeer som säger:

”COMMERCIAL DESCRIPTION
Smoked Baltic Porter is the sultry sister of a storied style. Brewed with traditional German malts and hops, this dark lager gets its special twist from a hefty addition of Bamberg smoked malt. This smoldering, medium-bodied lager is sure to please.”

Nja, det säger väl inte allt för mycket om smaken men själv kände i alla fall en mycket len och välbalanserad Porter med en komplex och fyllig smak. Inte överdrivet rökig på något sätt… tvärtom lite tunn :-/

Det var lite som att lyssna på Black Sabbaths Paranoid på medellåg volym (ni minns för att inte störa föräldrarna på 70-talet) och liksom inte alls få ut basgångarna och den dunkande rytmen från högtalarna och in i kroppen. En slags mes-Sabbath utan verklig mening.

Smakerna tog sig nu på samma sätt inte riktigt hela vägen från gommen och in i själva njutningssystemet utan nöjde sig med att anas och retas lite tillbakalutat. Ingen mes-Porter dock. Men det kanske har mer att göra med att jag är äldre och har lärt mig att uppfatta nyanserna utanför svart eller vit skalan 😉

Detta är än riktigt fin Rök Porter. Den är balanserad 🙂

Så, vad säger då entusiasterna på nätet? Jo, Beer Advocate ger Smoked Baltic Porter 3,73 i snittbetyg och Ratebeer 3,55. Aningen klent kan jag tycka. Men även de kanske hade önskat sig att doft och smakvolymen skulle skruvats upp en aning ;-). AirForceHops från Epping, New Hampshire, USA skriver entusiastiskt följande på RB:

”Pitch black with thick, dense tan head. Head stay until brew was gone leaving some foam on bottom of mug. Nose of roasted chocolate, roasted grain with a hint of smoke. Taste like it smells. The smoke is an accent to this and not the main focal point. The smoke complements the roasted grain and malt and is not way over powering. Superbly balanced. Medium body with a slick texture. Can’t find the ABV. For me this is a nice. Easily the best smoked brew I’ve sample to date.”

Great Divide, Smoked Baltic Porter får en välbalanserad 4a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Djup, rund, smakrik Rök Porter utan överdrifter!

/Stefan S

~ av tourtrappist på 16 juli 2012.

Kommentera

 
