Mikkeller, Fra Mikkeller &….. Til….. Porter – 4


Ja, jag vet att jag inte alls ligger i fas med säsongen och att den här flaskan borde ha fått ligga kvar i förrådet tills i slutet av december men…

En sån pärla! En sån helt underbar smällkaramell! Jag ångrar inte en sekund att jag nallade i godishyllan 🙂

Det var ett tag sedan nu som jag skrev ngt om Mikkeller. Inte så att jag inte fått njuta av hans bryggarkonster på länge, men det har mest varit tidigare bekantskaper och alltså inget att skriva om.

Den allra senaste konfrontationen, ja innan den här försenade julölen då, vi hade Mikkeller och jag var bara härom veckan när TT hade pubrunda i Köpenhamn. Givetvis var vi då ett bra tag på Mikkeller Bar och testade ett par olika Mikkeller brygder. (Jag lovar att återkomma med en lite mer utvecklad rapport från rundan)

Jag var ju dessvärre tvungen att lämna styrelsemötet efter 1 1/2 dag och missade den andra kvällens besök inne i Mikkellers överbelamrade ölkyl. Dvs nära nog hjärtat av den skandinaviska ölvärlden. Snopet :-/

Hur som helst – för att kompensera mig en aning (?) är är det dags för den underbart smakexplosiva Fra Mikkeller &….. Til….. Porter.

Och vilken explosion!

Mikkeller har skyfflat på bra med julkryddorna men basen är ändå choklad, kaffe och lakrits. En liten sursöt ton ligger och pyr under ytan och sätter spets på den rätt så tungt rostade och nästan lite brända portern.

Helt underbar !

Så vad säger då nätentusiasterna om den här portern? Ja, det är inte helt lätt att hitta rätt recensioner till att börja med. Mikkeller har skaffat sig ovanan att döpa just den här julportern till olika men ändå förvillande lika namn genom åren och det gäller att hålla tungan rätt i mun för att inte klicka sig helt vilse. Jag försöker att navigera mellan Fra Mikkeller & Til, Til & Fra, Fra & Till Via Mikkeller, Och Til Fra Mikkeller Via och… Ja, ni förstår.

Ledtråden är årtalet som portern brygdes, i det här fallet 2011, men inte heller det garanterar att jag hittar rätt.

Hur som helst så har jag fastnat för följande två länkar där Beer Advocate ger 3,45 i snittbetyg och Ratebeer 3,75. På BA skriver woosterbill från New Haven, CT, USA följande:

”A: Opaque black body under a light brown head that settles into a fine ring and leaves spotty lace. Nice.

S: Piquant. Spicy, chocolatey, herbal, and a little boozy. Dark and delightful.

T: Smoky and fruity up front, with chocolate and herbal notes filling in behind. Very spicy, bright, and savory. Long, sweet, roasty finish. Pleasantly intense.

M: Smooth, creamy, moderately carbonated full body. Great.

O: I was surprised to see this one getting low reviews so far, as I found it to be a thoroughly enjoyable and interesting brew – far better than several other Mikkeller offerings that are currently rated higher.

Cheers!”

Ja visst är det lite märkligt med det låga betyget?

Mikkeller, Fra Mikkeller &….. Til….. Porter får en starkt uppåtsträvande 4a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Julafton mitt i sommaren!

/Stefan S

~ av tourtrappist på 03 augusti 2012.

3 svar to “Mikkeller, Fra Mikkeller &….. Til….. Porter – 4”

  1. Älskar den!!

  2. […] Evil Twins Imperial Biscotti Break Imperial Stout eller Mikkellers Fra Mikkeller &….. Til….., […]

Kommentera

 
