Great Divide, Old Ruffian Barley Wine Style Ale – 4


Barley Wine och Great Divide! En kombination med klass!

Jag minns första gången jag drack en Barley Wine att jag knappast tyckte att det smakade öl…

Det var en märkligt sursöt och vasst syrlig smak som jag alls inte var van vid att hitta i de ölflaskor jag dittills hade provat.

Jag lärde mig ordet ”vinös” och jobbade, om inte hårt så i alla fall jobbade, på att hitta de smaker som utlovades i glaset.

Och tiden går, smaken utvecklas och se…

Idag njuter jag i fulla drag av de flesta Barley Wines (men givetvis mer av vissa än av andra) och har nog hittat det där som gör att de kittlar tungan och smaklökarna på ett annat sätt än IPA (säger man IPor eller?) och Stouts.

Den blommiga humlebeskan i en IPA och dadel-fikon-lakrits-sötman i en Imperial Stout är grym. Och på samma sätt kittlar numera den djupt fylliga sursötman i en Barley Wine mina sinnen på ett lika lustfyllt sätt.

Är man nyfiken på mer teori kring Barley Wine så finns det såklart mängder på nätet. Men titta tex på vad ”Bryggarwiki” ( som säger sig vara: ”ett kunskapscentrum för ölbryggning) skriver så får du en bra ingång i ämnet.

Hur som helst. Old Ruffian är en av de de där andra BWs, de som jag idag njuter lite mer av. En hel del mer 😉

Den är precis proppfull av smaker av koncentrerad, torkad frukt och maltsötma med en dragning åt mild choklad utan att det rinner över randen på glaset och blir för mycket. Det är komplext men med balans och jag njuter av varje liten sursöt sipp jag tar… För det är så jag gillar den bäst, i små sippar med gott om tid för njutning mellan varven.

Systembolaget ger mig delvis stöd i sin kort-korta beskrivning:

”Komplex, fruktig, humlearomatisk smak med sötma och tydlig beska, inslag av torkad frukt, apelsin, farinsocker och choklad.”

Ja, farinsocker är utan tvekan också med i smakpaletten 🙂

Great Divide själva beskriver Old Ruffian så här:

”OLD RUFFIAN is a hefty, hop-forward Barley Wine. Seemingly mellow at the start with subtle fruit aromas and complex caramel sweetness, it quickly becomes aggressive with its bold hop flavors and huge hop bitterness. Ultimately, the big body, succulent sweetness and massive hop character come together to work wonders on your palate.”

Aggressiv och komplex! Visst låter det lockande 🙂

Det finns fler i världen som gillar Old Ruffian. Det står klart när jag skummar igenom vad nätentusiasterna skriver. Beer Advocate ger den fina 4,23 i snittbetyg och Ratebeer goda 3,9. På RB skriver KajII ifrån Macon, North Carolina, USA följande:

”The pour was a clear dark mahogany red with a large (2-3 finger) light tan pillowy head that was mostly lasting, receding down to a large puddle and collar with excellent sheeting of lace.

The aroma was of a sweet toasted biscuit malt, pine hops and a sweet doughy yeast with notes of toffee, citrus (grapefruit), caramel and some dark fruit (plums and raisons).

The taste was sweet and rather malty with hints of toffee and dark fruit at first and then became slightly hoppy with a really nice bitter citrus note and a decent alcohol warming sensation at the end. The flavor hung around for a long while with a bitter sweet citrus flavor left to lie on the taste buds.

Mouthfeel was just below medium in body with a dry oily texture and a prickly carbonation.

Overall a sensationally tasting Barleywine with just the right blending of sweet malts and bitter hops.”

Grapefrukt och toffee… mmm 🙂

Great Divide, Old Ruffian Barley Wine Style Ale får en glasklar och stark 4a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

GD sammanfattar det bra själva: ”The big body, succulent sweetness and massive hop character come together to work wonders on your palate”

/Stefan S

~ av tourtrappist på 16 augusti 2012.

Kommentera

 
