Brekeriet, Roken Skånskt Rököl – 4


Jag minns när jag först hittade ett kvalitetsbryggeri i Mölndal, där jag växt upp, hur överraskad jag blev.

(Dugges har sedan dess flyttat ett par kilometer österut till Mölnlycke)

Man kunde tro att jag lärde mig något av det.

Men det är helt klart så att jag fortfarande överraskas när jag smakar ett riktigt gott öl som bryggts i närheten.

För nu har jag till min glädje hittat och överrumplats av ett igen – Brekeriet i Staffanstorp! (Mera precist i Djurslöv som Peter L vänligt men bestämt skrivit och berättat) Bara runt knuten från Malmö, där jag nu bor. Precis här!

Helt naturligt dyker ett ordspråk upp i huvudet och på Wikipedia läser jag: ”Gå över ån efter vatten – Att göra någonting på ett krångligare sätt än det behöver vara.”

…ja, i det här fallet tex åka över sundet och titta in hos Mikkeller bar och prova fantombryggarens fantasier eller kanske åka ännu längre bort till någon av de Belgiska storfavoriterna. När det nu helt uppenbart finns en bryggare med fast, egen och skarp karaktär i – ja, just Staffanstorp/Djurslöv.

Efter lite klickande på nätet ser jag att de redan väckt en hel del uppmärksamhet hos flertalet av ölbloggarna jag regelbundet läser. Nu senast på Stockholm Beer & Whisky Festival and Tasting Experience.

De har också lagt ut små filmrapporter på nätet om tillblivelsen av bryggeriet i det vackra gamla tegelhuset i Staffanstorp. Här är den tredje – när bryggeriet närmar sig färdigstadiet:

(Vill ni ha ännu mer koll på Brekeriet så följ dem och deras aktiviteter på Facebook)

I glaset har jag just nu deras underbart rökiga skånska rököl Roken som de själva beskriver så här:

”Roken är ett skånskt rököl som bryggs med torvrökt whiskymalt. Jäsning sker med en blandning av olika jäststammar, bland annat av släktet Brettanomyces.

Ölet kolsyras naturligt genom efterjäsning på flaskan vilket ger ett tunt lager jäst på botten. Smaken på ölet fortsätter att utvecklas i flaskan under lång tid.”

Jag gillar verkligen den rökiga doften och smaken – för rökig är Brekeriets Roken i allra högsta grad. Men den är också också lätt, frisk o med en fint jästig apelsinsmak. Riktigt gott!

På nätet har Brekeriet inte hunnit slå sig in på Beer Advocate ännu medan entusiasterna på RateBeer har lite olika uppfattningar om dofter och smaker (såklart :-)) och ger den snittbetyget 3,23. Det är klart under vad jag själv, som älskar rökkaraktären skulle vilja ge.

Bäst betyg på RB (4,1) ger yespr ifrån Köpenhamn, Danmark och han lägger kortfattat ut texten om varför så här:

”Pours hazy orange with a small white head. Aroma is dense smoked, wooden and light caramelish. Smooth malty, light caramelish sweetness and dense thick smoked. Smooth lingering smoked and caramelish light into the finish.”

Snyggt och sant!

Brekeriet, Roken Skånskt Rököl får en spännande 4a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Sa jag att den var rökig!?

PS! Känner ni igen tonerna från Smokey Robinson?

/Stefan S

~ av tourtrappist på 13 november 2012.

5 svar to “Brekeriet, Roken Skånskt Rököl – 4”

  1. Inte riktigt Staffanstorp men nästan. Djurslöv om man skall vara noga. Huset bredvid Hells Angels gamla klubbhus.

  2. Mycket trevligt inlägg! Du kommer väl och besöker oss under vår invigningshelg? Kan läsas om på vår hemsida.
    Väl mött!

  3. […] efter vatten” med råge. Sist var det iofs en bit utanför ”stan” somjag hittade Brekeriet och deras Roken så kanske man kan säga att ån har kommit än närmare […]

Kommentera

 
