Öl på burk eller flaska? ”Yes we can” ställs mot stil och elegans!


Det har hänt en hel del på ölburksfronten genom åren.

Först gällde det att överhuvudtaget kunna få en burk att hålla tätt så att ölet inte förstördes helt och långt senare om att verkligen bevara ölets smaker på bästa sätt.

De allra sista åren verkar vara vändpunkten när tom hantverksbryggerierna börjar se fördelar med ölburken. Insidan på burken har behandlats så att den förhatliga metalliska bismaken inte har förstört de höga smakerna.

Trenden drogs igång i USA av Oskar Blues Brewery och snart har vi den här i Sverige också. Sigtuna East River Lager sägs komma på burk i mars nästa år.

Utgångspunkten är att ölet ska smaka bra, men några bryggare menar också att det är en energi och miljöfråga!

Och jag som ölälskare kan bara konstatera att ölet i burkarna bara blir bättre och bättre och att ett blindtest inte säkert skulle kunna avgöra ur vilken förpackning ölet hällts upp ifrån början!

Sveriges Ölburkssamlares förenings webbplats hittar jag en rolig och intressant historik om ölburken som börjar på allvar på 1930-talet:

”Konsten att konservera är gammal, redan under Napoleontiden kunde man konservera mat i burkar. I början av 1900-talet experimenterade the American Can Company (CanCo) med att tappa öl på burk men redan på experimentstadiet avbröts försöken. 1929 experimenterade de stora bryggerierna Anheuser-Busch och Pabst med burkar men inte heller det blev till något publikt försök eller introduktion av öl på burk. Inte förrän på hösten 1933 hade man en burk som höll tätt och som kunde behålla smaken på ölet.”

Steg ett var alltså avklarat! Burken var tät!

SÖF berättar vidare:

Den 24 januari 1935 introducerades de två första officiellt sålda ölburkarna ”Kruegers Cream Ale” och ”Kruegers Finest Beer” på flat-top burkar.

Lite drygt ett år senare i december 1936 började man med ölburkar i Europa. The Felinfoel Brewery i Llanelly Wales var först med sin Pale Ale.

I Sverige börjar PLM ( Plåtmanufaktur Malmö ) tillverka ölburkar 1954. Tuborg, Carlsberg och Stockholms Bryggerier fyllde öl på burk. De svenska märkena var ”Three Towns Beer” och ”Imported Three Towns Swedish Beer” dessa såldes på export till USA, ombord SAS flygningar samt på Svenska Amerika Linjens båtar.

Just namnet Svenska Amerikalinien ger känslan av historiens vingslag och en svunnen tid. Inte nödvändigtvis fulöl, men inte heller glimrande hantverk eller höga smaker 🙂

Men nu är alltså ölburken på frammarsch igen. Med kvalitet och smak som främsta slagord! Oscar Blues firar faktiskt just i dagarna sitt 10 year caniversary 🙂

En artikel från 2009 på Brewers Associations webbplats (ursprungligen från examiner.com) beskriver för och nackdelar med glasflaskor och burkar så här:

Glass packages offer excellent beer quality.

Perceived elegance of beer in a glass bottle is favored by consumers. Glass is heavy. Shipping costs are based on weight. Glass breaks. It does not offer a complete barrier to flavor impacting light. Per unit cost is expensive, though minimum orders are not prohibitive. Air ingress happens through the bottle cap/glass interface. Glass most often requires labels and machines to put the labels on the bottle. Glass provides a lower rate of heat transfer than aluminum cans.

Can packages offer excellent beer quality.

The can aluminum is coated so metal never touches the beer. Per unit cost is low for large volume orders, but small orders can be a prohibitively expensive for microbrewers. Cans are light and reduce shipping costs. Cans do not shatter when abused. They can be taken where glass is prohibited. They offer complete protection from light. They offer a complete seal. They expose beer to temperature fluctuations more quickly than glass. The image of beer in a can has a history of perceived inferior quality. Craft beer in cans could be perceived as unique, distinctive and a specialized niche market.
Their challenge will be to overcome the negative image of beer in cans perceived by many beer enthusiasts. Canned beer is commonly associated with mass marketed light American lager beer, budget beer and perceived inferior quality. Small brewers will endeavor to put full flavored and quality beer into cans and depend on the beer drinkers’ experience.”

Lite plus för båda alltså, men min negativa grundinställning till ölburken börjar helt klart att få ge vika för goda (!) argument. Smaken kan vara det avgörande argumentet till burkens fördel! Vem hade trott det för 10 år sedan?

Flaskan står dock fortfarande för upplevd elegans och stil. Tänk bara på en höghalsad flaska som The Original Hy med ”fastvajrad” Champagnekork för att hålla styr på en avslutande jäsning på flaskan.

Bara att öppna den skapar förväntningar och förståelse för den omsorgsfulla tilverkningsprocessen. Njutningen börjar redan innan jag har börjat att dofta eller dricka av ölen.

Burken står tvärtemot istället för krass och rättfram funktionalitet och effektivitet. En bra produkt tappas på en praktisk förpackning utan att verklig känsla och stil syns ha varit ens i närheten av processen. Inte heller när man öppnar den känner man några andra värden än de rent industriella.

Ett simpelt ”pfft” ackompanjerat av ett aluminiumskramlande klick är allt som hörs och snarare sänker förväntningarna till Three Towns nivå.

Ja, jag vet att jag överdriver 😉 Men visst är det så det känns?

Men hur jag än vänder och vrider på känsloargumenten – burken är uppenbarligen mycket bra på att skydda och bevara smakupplevelsen. Och när ölen väl är upphälld så är det ju det som är det allra viktigaste.

Att smaka en Modus Hoperandi från Ska Brewing, på burk, ruskar om vanföreställningarna om burkens negativa inverkan på ölen i dess grundvalar. I mitt fall kan jag säga att de närmast är helt borta.

I en artikel på Livetsgoda.se den 28 september 2012 skriver Christoffer Enquist bl.a följande:

Modus Hoperandi – Världens godaste öl på burk?

Bill Graham och David Thibodeau från SKA Brewing Co, Colorado ligger bakom denna öl, och Jörgen Hasselqvist från Great Brands berättar varför de valde att lägga denna öl på burk.

”Det här är ett par sköna grabbar som älskar att vara ute och vandra, paddla kajak och klättra i bergen, och då blir det extremt opraktiskt att ta med sig flaskor, burk blir mycket lättare och smidigare. Svårare än så är det inte”

Vidare berättar Jörgen att burkarna har utvecklats mycket senaste tiden. ”De här burkarna har en plastförsegling på insidan vilket gör att ölen aldrig får kontakt med aluminiumen, vilket gör att den inte kan ta någon smak från den”

Ölen är rejäl, kraftfull och balanserade med sköna citrus- och grapetoner, med en behaglig men påtaglig humlebeska. En riktigt bra öl helt enkelt, fast på burk.

God smak och praktiskt friluftsliv. En kombination så god som någon 🙂

Om vi tar en virtuell tur på Oscar Blues bryggeri, giganten på området, från 2008 kommer vi in i en tid när de just hade installerat en hel del ny och större utrustning för att tappa sina underbara droppar på burk i ett ännu högre tempo.

Både passion, hantverk OCH industriell effektivitet alltså.

Oscar Blues får också sista ordet i dagens debattinlägg med en snygg beskrivning av sin historik i craft-beer-burk-branschen. Läs den och missa inte deras avslutande ord om vad de gör o varför där de bl.a hävdar att de minskar sitt ”Co2 footprint” med 35% !!!

Burken som ölförpackning lyfter sig till en fin 4a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

En elegant käftsmäll mot gamla ingrodda fördomar. ”Pfft”

/Stefan S

Annonser

~ av tourtrappist på 18 november 2012.

3 svar to “Öl på burk eller flaska? ”Yes we can” ställs mot stil och elegans!”

  1. Och jag som ölälskare kan bara konstatera att ölet i burkarna bara blir bättre och bättre och att ett blindtest inte säkert skulle kunna avgöra ur vilken förpackning ölet hällts upp ifrån början!

    • Håller helt med. Vi kan ju börja med tex Modus Hoperandi – har druckit den ur både burk o flaska och njutit lika mycket varje gång. Men jag har inte testat dem sida vid sida. Tror nog också att jag hade gått bet på ett blindtest.

  2. […] vad Brooklyn säger så kan jag också bjuda på ett tidigare blogginlägg här på tour trappist: Öl på burk eller flaska? ”Yes we can” ställs mot stil och elegans! Där finns bl.a en del historia kring burken från Sveriges Ölburksamlares Förening och en […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: