Midtfyns Bryghus, Jule Stout – 5


Midtfyns Bryghus, Jule Stout IMG_8960Efter en lätt ”blog-out” under jul och nyår är jag ivrig att skriva av mig lite om en av de riktiga pärlorna jag korkat upp under helgerna: nämligen Midtfyns Bryghus underbart fina Jule Stout!

Midtfyns har satt en tydlig kvalitetsprägel i mitt huvud och jag minns med glädje flera av deras öl som jag testat.

Mest njutningsryser jag av minnet av deras fenomenalt fylliga Imperial Stout som jag först njöt för c:a 3 år sedan och den likaledes djupa o smakfulla X-Porter som jag först fick korn på för ett drygt halvår sedan.

Midtfyns Bryghus Jule Stout visar sig nu vara precis lika tjockt chokladfyllig som åretruntstouten, men här jul-spetsad m stjärnanis o fänkål. Ett tillägg som får mig att bubbla och jubla inombords samtidigt som jag med en självklar helgro sjunker än djupare ner i fåtöljen framför Rapports årskrönika. Otroligt smakfullt och njutbart 🙂

Själva skriver Midtfyn följande på sin webbplats:

”Mørk, næsten sort stout med et flot og cremefarvet skum. En stout med stor fylde, krydret med stjerneanis og fennikelfrø. En sprød lækker jule stout – som du aldrig har smagt den før…”

Mmm, inte mycket att tillägga. Eller ja… själva fortsätter de med ett ypperligt serveringsförslag:

”Kan serveres til stærk ost, chokolade, konfekt eller som desserten i sig selv.”

…det blev ”i sig selv”, vilket jag kan rekommendera… Hur bra som helst.

Systembolaget är inne på samma linje och snålskriver följande korta omdöme:

”Maltig, kryddig smak med tydlig beska, inslag av pumpernickel, pomerans, stjärnanis, soja, kaffe och mörk choklad.”

Jo, pumpernickel o soja finns där. Pumpernickel i rätt riklig mängd medan sojan mera sätter ditt den sista spetsiga pricken.

På nätet är man glad i Jule Stouten även om de inte jublar lika högt som jag. Beer Advocate (bara en lycklig ölnjutare har registrerat sitt omdöme) häver sig ändå över 4 i betyg med sitt snitt på 4,03 medan RateBeer (121 glada upptäckare) snålt stannar på 3,51.

På RateBeer finns det såklart även de som gillar Jule Stout mer än snittet. En av dem är OleR från Oslo som skriver följande:

”Big, dense and lasting latte head leaving fine laces.
Body is very dark ruby brown with good clarity.
Rounded roasty malt aroma with a fruity touch. Subtle spices, suggestions of sweet licorice and mocha.
Much of the same flavorwise. Some earthy bittering hops in addition, and a note of berry-ish fruitiness.
Medium to full body. Complex and balanced, with the spices well integrated. Nice all over!”

Nice all over! Inga norska överord där inte 😉

Men jag framhärdar i min egen eufori och menar att detta är en toppbrygd för en stillsam reflektion i favoritfåtöljen 🙂

Midtfyns Bryghus, Jule Stout får en finstämt njutninsfull 5a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

En efterrättskaramell med respektingivande djup och lugn

/Stefan S

~ av tourtrappist på 06 januari 2013.

Kommentera

 
