Nytt öl-doft- och smakhjul – 5


Beer flavour wheel, new

I ett av de senaste nyhetsbreven från RateBeer fanns en länk till bloggen http://www.pencilandspoon.com av Mark Dredge, en frilansskribent som skriver bl.a om öl, mat och resor (trist jobb :-/).

Blogginlägget man lyfte fram, A New Beer Flavour Wheel, var Marks idé om ett nytt uppdaterat öl-smakhjul (bilden ovan) som skulle vara lite enklare att relatera till om man inte är kemist med specialkunskaper om tex 2-Phenylethanol (vilken han menar är en rosliknande doft) eller Isoamyl acetat (banan! Rätt och slätt).

En god tanke tycker jag som inte har några direkta kunskaper i kemiterminologi (inga alls för att vara exakt) utan mera uppskattar språk som relaterar till vanligare doft och smaksensationer ur min egen vardag.

Inspiration har han givetvis hämtat från det ”gamla” öl-hjulet men också från Whisky-hjul, choklad-hjul (inte Lisebergsvarianten då ;-)), kaffe-hjul och vin-hjul.

beer-flavor-wheel old Whiskywheel chocolate-wheelcoffee-wheel winewheel

Klicka på bilderna så ser ni doft- och smakreferenserna man använder och som inspirerat Mark till sitt nya ölhjulsförslag.

Bra tänkt där!

Sådant lite mer vardagligt språk har jag sprungit på lite här och där tidigare i ölrecensionerna på RateBeer eller Beer Advocate där flera glada amatörer som jag själv delar med sig av sina doft- och smakassociationer.

Men också på flera av de videobloggar som börjar att fylla nätet i samma ämne. Några är mest festsnack eller mera av karaktären ”se så kul vi har”… eller ”är” och inte lyckas :-/

En klar favoritvideoölbloggare med både smaken och hjärtat på rätta stället är Tuvar (eller David som jag tror att han heter bakom sitt bloggalias).

Titta närmare på när han provar och ger Oppigårds SMÖF lager omdömet ”best lager I’ve ever had”:

Själv gillade jag också Oppigårds SMÖF lager även om jag inte hissade den lika högt som Tuvar. Antagligen förstår jag inte bättre 😉 och då hoppas jag att Marks nya doft och smak-hjul kan hjälpa mig till högre insikter. 🙂

Mark Dredge New Beer Flavour Wheel får en pedagogisk 5a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Omöjligt! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt bra!
5: Genialiskt!

Allt som gör ölkunskap enklare att ta till sig måste uppskattas 🙂

/Stefan S

~ av tourtrappist på 13 januari 2013.

Kommentera

 
