South Plains Brewing Company, RIP (Russian Imperial Porter) – 5


South Plains Brewing Company, RIP IMG_9161Ännu en lokal öl har nått mitt kylskåp och även den här gången är jag golvad med ett brett leende på läpparna.

Mmmmmm 🙂

Än en gång besannas också uttrycket ”att inte gå över ån efter vatten” med råge. Sist var det iofs en bit utanför ”stan” som jag hittade Brekeriet och deras Roken så kanske man kan säga att ån har kommit än närmare här 🙂

South Plains Brewing Company är ett bryggeri som har haft den goda smaken att slå ner sina bryggarpannor mitt i stan där jag bor.

Närmare bestämt i en gammal korvfabrik (!) på Norbergsgatan 24.

Själva beskriver South Plains området där de har smällt upp sin bryggeriutrustning och hela sitt gedigna och välsmakande hantverkskunnande så här:

”The brewery is based mainly around a 1150 liter mash tun a 1200 liter stainless steel brew kettle and three 900 liter fermentation vessels located in and old sausage factory, surrounded by the multi-cultural liveliness in the southern industrial part of Malmö, where producing highly expressive handcrafted ales will go hand-in-hand with the expressive neighborhood, accompanying the bread, confectionery and gasoline smells with aromas of green hops, fresh water, quality malt and lively yeast.”

Innan jag fick ögonen på South Plains har de bryggt en APA som de säger har en typisk välhumlad amerikansk västkust stil med både persiko-, citrus- och karamelltoner. Det låter helt enkelt som att jag får ta mig en närmare titt på bryggeriet i sin helhet inom kort!

Surfar jag vidare på webben hittar jag ett riktigt informativt och bra filmreportage från South Plains på Sveriges Bryggradio. En för mig ny men riktigt, riktigt trevlig bekantskap. Titta på klippet här och njut av entreprenörandan och den uppenbara kärleken till gott öl 🙂

Ett riktigt charmigt reportage om en härlig och charmig kille; Jeffrey Scott Brown. Eller vad säger ni?

Men åter nu till det jag har i glaset – deras RIP som de skriver följande om på sin webbplats:

New year = new beer (on the shelves)

South Plains Russian Imperial Porter is Jeffrey Scott Browns latest creation, a strong black beer with brown hues best served cool in a brandy-snifter. This rich porter is the total opposite of your average bland beer and should be enjoyed accordingly. With respect and moderation, with thought and genuine pleasure.”

Och det är precis det jag gör… Jag njuter i fulla drag med en god portion respekt för bryggarmästare Jeffrey Scott Browns hantverkskunnande med små, små återhållsamma sippar blandat med djupa doftdykningar i det helt underbara ölet. Det är nära nog överväldigande fullproppat med smak – men helt enkelt vansinnigt gott!

Det här är en porter som jag önskar att jag kunde hämta ut ur ölförrådet i obegränsade mängder (nu finns det en – säger en – flaska som står på lagring för att om möjligt bli ännu bättre… eller smoother and smoother som utlovas på etiketten). Den är redan bra – men smoother – ahhh 🙂

Om själva smakupplevelsen skriver Jeffrey:

”South Plains ”RIP” is based on an old recipe by Jeffrey Scott Brown, striving towards a full-bodied, rich and silky smooth black beer where generousity goes hand-in-hand with subtile complexity delivering notes of chocolate, coffe, vanilla, dried fruit and fine liquor. Because of the beers high alcohol and overall potency you might want to age this beer from a couple of months up to a year. Best served between 8-12 celsius in a snifter.

Och snifter it is 🙂

Jag håller lätt med om Jeffreys beskrivning av dofterna och smakerna där jag känner att chokladen dominerar doften medan mörk frukt, en lätt vaniljtouch och ”the fine liquor” blommar ut i smaken.

En pärla tycker jag att det är hur som helst 🙂

Nätentusiasterna har börjat hitta RIP men det är bara RateBeer som har fått ihop recensenter som faktiskt har tyckt till. Genomsnittsbetyget blir lite väl blygsamma 3,34 men smaken är som… ja, ni vet. Kanske tycker man att det är lite för mycket av alla smaker som ”Portersteken” gör på sin blogg eller så gillar man den inte lika bra som jag av något annat skäl. Välj själva – men testa först 🙂

hirigalzkar ifrån Stockholm skriver så här om RIP på RB:

”Pours black with a latte coloured head. Nice portersque sourness in aroma. Also toffee and licorice. Taste has got notes of licorice, coffee beans and vanilla. I like how this beer is a porter and not an imperial stout… as many imperial porters tend to be.”

Lite korthugget men ändå kärnfullt och med allt väsentligt inramat på ett bra sätt.

South Plains Brewing Company, RIP får en tillkämpad 5a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

5an är inte helt glasklar. Men RIP ger mig sådana vällustkänslor tillsammans med ett smärre glädjerus över att en så engagerad och anspråkslös bryggare gör så potent öl precis runt knuten. Det slår an många strängar 🙂

/Stefan S

~ av tourtrappist på 27 januari 2013.

Ett svar to “South Plains Brewing Company, RIP (Russian Imperial Porter) – 5”

  1. Se vad ”Tuvar” tycker när han fått en flaska sänd till sig! Han gillar’t precis som jag 🙂 http://youtu.be/iso2c80mr9M

Kommentera

 
