Nynäshamns Ångbryggeri, Smörpundet Porter – 4


Ännu en smaklig 25 centilitare från Nynäshamns Ångbryggeri.

Den här gången är det ljuvt lena och runda Smörpundets Porter som har hamnat i rätt förpackning 🙂

För visst är det så att stora smaker gör sig allra bäst i lite mindre doser. Så att de liksom lämnar ett litet uns av saknad efter sig som den allra bästa eftersmaken.

Det fanns en tid, för inte allt för länge sedan, då jag tyckte precis tvärtom; att det var snålt att tappa så underbara droppar på så små flaskor när man hade kunnat njuta så mycket längre på en dubbel dos.

Men man lär sig (?) och nu ser jag snarare parallellen till den där känslan jag får när jag får in en tallrik friterade räkor med sötsur sås (vilket iofs händer allt mer sällan) och plötsligt drabbas av insikten varför jag inte ätit detta på ett bra tag.

Det är helt enkelt för mycket!

En 25 centilitare Smörpundet Porter däremot är inte för mycket. Det är istället aningen för lite och därför perfekt för att stilla smaklökarna och lämna just det där unset av saknad efter sig.

Det jag då mest saknar är den lite sträva o humlebeska chokladen, lakritsstinget och den långa fina eftersmaken. Möjligen möjligen är den ngt tunn för min smak.

Systembolagets förnämligt korta beskrivning lyder som följer:

Smakrik, maltig öl med rostad ton och tydlig beska, inslag av pumpernickel, soja, kaffe, lakrits och nötter

Jag är med på det mesta även om jag har svårt att få in sojan här. Möjligen den lite rundare japanska sojan men absolut inte den där skarpa salta varianten.

Nynäshamn beskriver Smörpundet själva så här på sin webbplats:

”Smörpundet Porter har fått sitt namn från den lilla hällan utanför Frejas holme i Nynäshamns hamn – stor som ett pund smör. Detta är en överjäst porter med bl.a två sorters chokladmalt som vinner på lagring. En fyllig porter med en härligt balanserad efterbeska. Som alla våra öl är den opastöriserad – och bryggd med omsorg och kärlek.”

Nätentusiasterna, framför allt på Ratebeer, är inte heller den här gången lika entusiastiska som jag. Kanske är det min brist på spetskunskap eller så är det tvärtom spetskunskapens förbannelse – med kunskap i överflöd är det svårare att slappna av, sluta ögonen och bara njuta. Hjärnans vänsterhalva och de analytiska överambitionerna kan ibland dämpa en god upplevelse vilket ju bara är att beklaga om så skulle vara fallet.

Hursom… Beer Advocates förkämpar ger Smörpundet nära nog samma goda betyg som jag. Det blir 3,95 från dem. Ratebeer däremot stannar på 3,65. dreadnord från Castel Volturno i Italien skriver följande om Smörpundet på RB:

Pours thick and black with a nice big brown head. Nose is big coffee and chocolate with some toffee and nutty notes. Taste is mellow sweet with a bitter bit at the very end. The mouthfeel is smooth and creamy, heavy body and a long finish.

I mina öron låter det trots allt närmare 4 😉

Nynäshamns Ångbryggeri, Smörpundet Porter får hursomhelst en välförtjänt 4a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Smaken såklart, men också unset av saknad från den lilla flaskan 🙂

/Stefan S

~ av tourtrappist på 24 mars 2013.

Kommentera

 
