Nynäshamns Ångbryggeri & Dogfish Head, Arketyp – 4


Nynäshamns Ångbryggeri, Arketyp IMG_9906 Redan när jag hittar den på hyllan förstår jag att den är något alldeles extra och när jag söker info om Arketyp på bryggarbloggenNynäshamns Ångbryggeris hemsida blir jag bara så otroligt nyfiken. Hör här:

”8000 flaskor av Arketyp som vi har bryggt tillsammans med Dogfish Head släpps på Systembolaget 1/6.

Arketyp är ett historiskt öl vars recept baserats på molekylära bevis från arkeologiska fyndigheter daterade tidig bronsålder. Det är det åttonde ölet i serien ”Ancient Ales” som Dogfish heads Sam Calagione och Dr. Pat McGovern tagit fram”.

Vad säger man? Här finns lockord som ”historiskt öl”, ”molekylära bevis”, ”arkeologiska fyndigheter” och ”tidig bronsålder”. Dessutom är den ett samarbete med spännande Dogfish Head i deras serie ”Ancient Ales”. Kan man bli annat än vansinnigt nyfiken?

Klickar jag vidare så hittar jag Nynäshamns egen smakbeskrivning:

”En historisk ale med komplexa smaker av bär, björksirap och honung. Örtig och syrlig avslutning”.

Vill ni läsa vad Dogfish skriver om sin ”historieforskning” så läs vad de skriver på sin webbplats om Ancient Ale: Nordicthern Europe

Strålande, nyfikenheten ökar bara ännu mer, jag måste bara få testa 🙂

Men jag kollar ändå först snabbt upp med Systembolaget som beskriver Arketyp så här:

”Fruktig doft med inslag av sultanarussin, knäck, aprikos och apelsinmarmelad. Fruktig smak med inslag av torkad frukt, aprikos, knäckebröd och apelsin.”

Den beskrivningen gjorde inte på ngt sätt nyfikenheten mindre 😉

Så, jag häller upp ett glas och ser en ngt försiktig och tunn skumkrona lägga sig över en kopparfärgad öl med dragning åt rött. Doften är som Bolaget skriver mycket russin eller kanske dadlar och torkad frukt. Jag skulle också säga sirapssötma. I smaken kommer det syrliga fram starkare och efter att ha läst om bär (lingon? körsbär?) och björksirap så tänker jag mig att det är just det som slår igenom.

Det är komplext, spännande och utmanande för smaklökarna men jag tycker att Nynäshamn har fått en god balans på alla de udda och spetsiga smakerna. Det håller ihop.

På nätet så har entusisterna på Beer Advocate ännu inte hittat Arketyp medan Ratebeers konässörer ger den snåla 3,22 i snittbetyg.
En beskrivning på Ratebeer av svenska Ktwse lyder så här:

Pours clear deep copper with about a finger of white head. Aroma of caramel, grass, light syrup but not quite. It smells quite a lot and very nice, but very hard to put a finger on exactly what it is. Possibly because the ingredients are so unusual in beer. At the very least, a fresh and rich fruity aroma! Taste is fairly distinctly sour with an underlying sweetness to balance it – very surprising and not what I expected from the smell. Again, rich with fruit and a long unripe apple finish. Body is light to medium, surprisingly light for the ABV, with low carbonation. I expected a fun disappointment, I got a very nice beer overall!

Jag känner igen mig i den där härliga känslan av att inte bli så besviken som jag var rädd att bli. Detta är en riktigt bra öl – OCH spännande 🙂

Nynäshamns Ångbryggeri & Dogfish Head, Arketyp ”Historisk Ale” får en nyfikenhetsspetsad välförtjänt 4a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Historieforskning och komplex öl i skön förening. Ngt för Historieätarna utan tvekan.

/Stefan S

~ av tourtrappist på 18 augusti 2013.

2 svar to “Nynäshamns Ångbryggeri & Dogfish Head, Arketyp – 4”

  1. Hei! Drikker alltid Bedarø Bitter når jeg er i Sverige, og kjøper alltid flaskene på Årjeng eller Strømstad. Kjøpte tre flasker på Systembolaget i Årjeng nylig. To var utmerket, den tredje forferdelig, lite bobbler, dårlig lukt og råttent smak. Best før: 8 – 13.
    Ross Brown, Oslo

Kommentera

 
