Sverige runt med Systembolagets beställningsservice – 5


Systembolagets beställningssortiment för svenskt öl

Jag är utan tvekan ett fan av Systembolaget på flera sätt. Inte minst det fenomenalt breda sortimentet man kan ta del av via deras utomordentliga beställningsservice.

Den här gången har jag gjort en djupdykning bland friska svenska entusiastbryggerier för att känna draget av den allt starkare mikroölsrevolutionen. För drag är det. Fullt drag!

Några är nya bekantskaper, några har jag stött på enstaka gånger och några känner jag till lite bättre. Det handlar om

Beerbliotek
Eskilstuna Ölkultur
Jädraås Bryggeri
Kallholmens Maltbryggeri
Klackabackens Bryggeri
Pang Pang Brewery
Södra Maltfabriken
Värmdö Bryggeri
Ängö Kvartersbryggeri

Sedan slank det också med en flaska från Hantverksbryggeriet, Alkemisten, som stod och glittrade på hyllan av bara farten 🙂

Jädraöl, Klackbacken o Kallholmen, IMG_0274 Värmdö, Pang Pang o Södra, IMG_0273 Ängöl, Beerbliotek o Hantverksbryggeriet, IMG_0275 Eskilstuna Ölkultur 1, IMG_0277

Nu sitter jag här och provar dem med jämna och ojämna mellanrum och myser förnöjt över att monopolet faktiskt levererar en fantastisk service utöver det vanliga. Och en och annan fantastisk ölupplevelse såklart.

Förutsättningarna för en liten entusiastbryggare eller mikrobryggare är helt naturligt lite tuffare än för en etablerad storbryggare (som väl kanske också varit liten någon gång) och bygger i grunden på just entusiasm, intresse och en slags kärlek till öl. I ett filmklipp från Ängö Kvartersbryggeri i Kalmar berättar numera Bryggmästare Johan Håkansson om hur han bokstavligen lyfte upp sin gamla källarhobby till en kommersiell verksamhet när han blev av med sitt förra jobb. Säkert en historia som kan gälla fler bryggare än Johan.

Delvis slumpens skördar alltså, på sitt sätt. Och vi ölentusiaster som ännu inte har börjat att brygga själva bara tackar, ler och tar emot.

Så ni förstår – om ni inte redan har provat att beställa ett rejält urval entusiastöl ännu så rekommenderar jag varmt att ni skaffar ett ”konto” hos systembolaget.se och klickar hem ett utforskningsurval och sätter igång och upplever det på egen hand.

Själv funderar jag på vilket land jag ska utforska härnäst?

Belgien?
USA?
England?
Italien?
Danmark?

Systembolagets beställningsservice får en EU-pressad och välsorterad 5a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Onödigt! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt bra!
5: Himmelskt!

En märkligt starkt kundorienterad upplevelse långt bortom monopolets gamla fyrkantighet.

/Stefan S

~ av tourtrappist på 31 oktober 2013.

3 svar to “Sverige runt med Systembolagets beställningsservice – 5”

  1. Konto upprättat!

  2. […] ner kan ni se vad jag nyss beställt hem från beställningssortimentet, utan att det kostat mig en enda extra krona i frakt! En frakt som naturligtvis ligger i priset […]

Kommentera

 
