Dugges, Spotlight Ale 3,5% – 3


20140322-232251.jpg Dagens runda med kundvagnen på mitt ICA Maxi i Ingelsta, Norrköping, bjöd på en trevlig överraskning.

Jag har tidigare bara läst om Dugges Brandmästare Andréns Törstsläckare och förstått att den är riktigt trevlig trots sin låga alkoholhalt. Men idag fick jag syn på den, och en hel rad andra folköl från entusiastbryggare, i ölhyllan som jag så när bara swischat förbi.

Men här blev det naturligtvis tvärbroms när jag upptäckte etiketter som jag tidigare bara sett på Systembolaget.

Vad har hänt? Är det någon ny EU-lagstiftning som jag har missat?

Nej, så är det inte. Det är helt enkelt våra kära mikrobryggare som har gett sig den på att även brygga smakrika öl med lägre alkoholhalt. Så låg att de platsar i ICA-hyllan. Och ja, jag vet att jag är sent ute, att det knappast är någon ny trend utan att det är jag som blundat eller helt enkelt inte handlat i rätt butik.

Men nu när flyttlasset gått till Norrköping och jag föser runt min kundvagn för bara tredje gången i den här butiken så börjar jag få en slags split vision som sträcker sig i alla fall några decimeter utanför inköpslappen.

Så, här står jag nu och funderar på om det som tidigare har låtit som en oförenlig paradox, god och folköl i samma mening, har kanske ändå blivit en fullt möjlig kombination? Och att jag kanske skulle göra slag i saken och ge mig till att testa.

20140322-234536.jpg Här fanns dessutom en riktigt brett utbud. Vad sägs tex om Dugges, och inte bara Brandmästare Andrén, utan även en ljus Ale med namnet Spotlight. Om Västerås Hantverksbryggeri, Södra Maltfabriken, Strömsholms Brygghus, Nils Oskar och Jämtlands Bryggeri.

Jag nöjde mig med ett urval av flaskorna och plockade ned de fyra till vänster i kundvagnen; Brandmästarn, Spotligt, Södra Maltfabrikens Pale Ale och Västerås Hantveksbryggeris Bonden Svensk Foklig Ale.

Först ut i testglaset blir nu Dugges Spotlight.

Och det ska sägas direkt. Det är inte samma smaker eller samma fylliga gomkänsla i den här folkölen som i en fulloktanig APA. Det är skillnad, det är tunnare och det är tydligt vattnigare.

Men jämför jag med mina minnen av annan folköl jag provat så finns här en frisk fräschör och en fruktighet som jag inte har stött på tidigare.

Jag doftar citrus och gröna krusbär och jag smakar citrus och lätt nypande småsur grape. Inte alls oävet i doft och smak alltså. Det som gör det hela en aning blekt är munkänslan.

Resencenterna på webben ger den klart godkänt med 3,83 på Beer Advocate (ja, det är bara Bark som sagt sitt där) och 3,16 hos Ratebeer.

Låter vi fonefan från VestJylland lägga ut texten så skriver han så här på RB:

”Clear medium orange yellow color with a average to large, frothy, good lacing, mostly to fully lasting, white head. Aroma is moderate malty, pale malt, moderate hoppy, citrus, light leather – grass. Flavour is moderate sweet and bitter with a long duration, citrus, hoppy, dry. Body is medium, texture is oily, carbonation is soft”.

Inte helt olikt vad jag tycker även om jag trycker lite mer på citrus/grape och klart mindre på ”oily texture” än fonefan.

Dugges, Spotlight Ale 3,5% får en god 3a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Ovanligt mycket smak per alkohol-% som jag såg ngn skriva på webben. Och så är det.

/Stefan S

~ av tourtrappist på 23 mars 2014.

Kommentera

 
