Så många ölar kvar att njuta – det individuativa substantivet reds ut med hjälp av öl i Språket i P1 – 5


Omnipollo

Jag hade nog aldrig trott att jag en dag skulle skriva ett språkinlägg om individuativa substantiv för att förklara ölar jag provat. Eller om ölarna jag tänker öla framgent.

Att en öl inte bara är en öl är vi ju sedan tidigare överens om, tex med hjälp av Trappisten Westvleteren XII, men nu är det alltså också dags att skilja ölarna från ölen. Att reda ut om flera öl är detsamma som mycket öl eller många flaskor eller om det istället är flera olika ölar?

Kan man säga så? Så heter det väl ändå inte!

Kryptiskt? Slarvstavat? Oanvändbart? Helt fel? Är detta överhuvudtaget intressant? Tja… är det nu så att jag skriver och tycker till om öl i en aldrig så amatörentusiastisk skala så är det väl ändå på sin plats att veta vad saker och ting heter! Eller hur.

Jag lyssnar då och då på Språket i P1. Ett skönt nördigt program för språknjutare och vetgiriga, för det mesta välgörande och lite oväntat fritt från besserwissertendenser, som ofta reder ut de där vardagliga språkfunderingarna som man knappt förstått att man borde haft.

Språket

Senast dök ordet öl upp i en lyssnarfråga och jag spetsade givetvis öronen. Vad är nu problemet med öl som jag aldrig ägnat en tanke?

En bit in i programmet skingrades dimmorna och det visade sig återigen att jag visst hade tänkt tanken som lyssnarfrågan handlade om: Johan Bergsten, som verkar vara en ölmässebesökare med huvudet på skaft, undrade vad öl egentligen heter i flertal?

Ett öl – flera öl, eller en öl – flera öl? Eller går ölen att böja?

Svaret (som du också kan lyssna på ovan) visade sig dock vara långt mer komplicerat än jag någonsin anat. Och på köpet fick jag också lära mig två nya, fenomenalt användbara, gramatiska vardagstermer: Individuativa och Dividuativa Substantiv. 😉

Sammanfattning:

Individuativa Substantiv är saker som kan räknas förklarar Henrik Rosenkvist, docent i nordiska språk vid Göteborgs universitet, i programmet. Tex En cykel, flera cyklar, de där cyklarna osv.

Dividuativa Substantiv däremot kan inte räknas och har därför heller inga pluralformer. Ofta säger man då inte många framför dem utan istället mycket. Ta tex grädde. Man säger inte gräddarna eller många gräddar. Man säger mycket grädde.

Så långt är allt helt klart. Men så säger Henrik Rosenkvist att öl är ett dividuativt substantiv. Alltså något som inte kan räknas. MEN man kan göra vad han kallar transformationer när man talar och transformera individuativa substantiv till dividuativa och vice versa.

Vi tar ordet hare och säger tex ”det finns inte många harar i den här skogen” och använder då hare individuativt. Men vi kan också säga ”det finns inte mycket hare i den här skogen” där vi använder hare som ett dividuativt substantiv och närmast behandlar hare som ett ämne. Det kan man dock inte göra med alla ord, tex inte med cykel där man inte kan säga ”vad mycket cykel det finns här vid stationen”.

Så kommer vi då äntligen till öl som är just ett sådant ord man kan transformera på det sätt som HR visar med hare-exemplet ovan. Alltså kan man då säga både att ”det finns mycket öl i baren” (dividuativt) OCH ”det finns många ölar i baren” (individuativt).

Ytterligare, om vi vill vara språkkorrekta, så ska vi säga ”en öl” när vi avser en portion, ett glas, en flaska öl osv, medan vi bör säga ”ett öl” när vi menar en specifik ölsort eller en viss typ av öl. Och det är just öltyper som kan böjas som ett individuativt substantiv till pluralformen ”många ölar”.

Sedan hänvisar docent HR till Svenska Akademiens Grammatik (SAG) där man också använder just öl som exempel på den här företeelsen. Intressant, eller hur! Och precis så skönt nördigt, så att jag tycker att det platsar här på TT-bloggen trots avsaknaden av mera praktisk tillämpning av de nyvunna gramatiska kunskaperna 😉

En sak som dock stökar till det lite är att Svenska Akademien själva skriver ”öler” (se fjärde ordet uppifrån i mittenkolumnen nedan) i sin ordlista (SAOL) på nätet. Det skiljer sig alltså ifrån det ”ölar” som Henrik läser om i grammatikverket (SAG), om han nu läser rätt!?

SAOL om öl

Vi får helt enkelt fortsätta att bevaka detta noggrannt för att till sist bli helt säkra på om det är ölar eller öler vi verkligen kan skriva om 🙂

Språket i P1 och utredningen av de individuativa ölarna får en härligt nördig 5a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Olidligt! Stäng av!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt intressant!
5: Livsvidgande!

Akademiker kan vara torra, tråkiga och trångsynta. Eller… helt underbara 🙂

/Stefan S

~ av tourtrappist på 06 juni 2014.

5 svar to “Så många ölar kvar att njuta – det individuativa substantivet reds ut med hjälp av öl i Språket i P1 – 5”

  1. Intressant eller hur! 🙂

    • Hahaha… Ja, på ett lätt nördigt mikroplan tyckte jag att detta var riktigt intressant. Vi måste ju såklart veta vad vi säger och skriver och varför. All kunskap är på sitt sätt rolig 🙂

    • Förresten Johan, du är möjligen inte den Johan som ställde frågan i radioprogrammet?

      • Jag håller med. Jag gick och funderade över detta ett tag och kunde inte få ordning på det i huvudet. Så jag var tvungen att mejla språket. Japp! Det var jag!

      • Så kul att jag lyssnade och fångade upp det då, och att du hittade hit till denna smala avkrok på webben 🙂

Kommentera

 
