Ölpodden – onödigt arrogant om hantverksöl i trendigt medium – 2


Ölpodden loggan Så har då den numera mogna öltrenden tagit till sig den senaste mediatrenden och och blivit med podd.

En ölpodd med det självklara namnet Ölpodden. Nära nog ett måste år 2014.

När jag först läste att en ölpodd var på G blev jag både lätt upprymd och nyfiken.

När jag hörde att det var Carlsberg som låg bakom blev jag misstänksam.

Men så förstod jag att det var Nya Carnegiebryggeriet som på ngt sätt skulle vara avsändare – och intresset rusade upp till 100 igen.

Sedan ett par år tillbaka är jag en inbiten podcastlyssnare och bland mina favoriter finns Radiolab, 99% invisible och Freakonomics. Var och en på sitt sätt ett myller av spännande irrfärder kors och tvärs i stort och smått.

Radiolab håller till i populärvetenskapen med en imponerande bredd. 99% invisible är mestadels en arkitekt och designpodd men tar sig an det mesta av tankar som ligger bakom eller under ytan av vår formgivna eller genomtänkta vardag. Freakonomics slutligen har underrubriken ”the hidden side of everything” och tar med glimten i ögat en ekonoms perspektiv på de mest besynnerliga företeelser i vardagen.

radiolab 99-invisible FreakonomicsRadioLogoTile

För att ge en snabbintroduktion till de tre kommer här tre länkar till tre favoritepisoder:

Radiolab – Wild talk
99% invisible – Barcodes
Freakonomics – Do more expensive wines taste better?

Nåväl, det där är i och för sig helt andra poddar men de är viktiga eftersom de sätter ribban och skapar mina förväntningar på Ölpodden. Och jag kan redan nu säga att Ölpodden river första försöket…(två kvar för att vara kvar i matchen)

Första avsnittet (lyssna här) är säkert tänkt som en slags introduktion och ett sätt att hitta någon slags form. Lyssna på feedback och kanske få igång en dialog med lyssnarna för att få idéer och tankar till framtida ämnen att ta upp.

Ölpodden studion Så till första programmet har programledaren Christer ”CC” Eikner från Nya Carnegiebryggeriet bjudit in ett minst sagt tungt gäng runt mikrofonerna.

På bilden, från vänster, Oskar Svanström från Bishops Arms, Stene Isaksson från Akkurat, därefter ”CC” själv och längst till höger Jörgen ”Jugge” Hasselqvist från Oliver Twist. Alla pionjärer och giganter i den svenska ölvärlden.

Och just personerna runt bordet ger ju givetvis en hel del förväntningar på både ölkunskap, koll på historien och en tydlig tanke om vart vi är på väg. Vi talar om envisa entusiaster som ska ha stor respekt för sina banbrytande insatser för ölets och öldickandets utveckling i Sverige. En perfekt laguppställning på pappret alltså.

Och det är inte på just de här områdena man tokriver som jag som glad amatörnjutare ser det. Det är på attityden till lyssnarna, till oss – och kanske än mer attityden till ”folk”. ”Folk” är ett uttryck som används upprepade gånger under sändningen som en beskrivning på de stackare eller förtappade som märkligt nog inte fattat grejen med hantverksöl.

”Folk” används här som ett trist och nedsättande epitet på de man istället borde se som de framtida lyssnarna, kunderna, ölnördarna… Men om de hör detta så tror jag inte de vill vara med i klubben för inbördes beundran.

Jag får mellan ett och annat intressant inlägg om vår närhistoria (tex att det faktisk fanns en tid då man inte fick köpa eller dricka en Orval i Sverige för att den var för stark. Det var inte mer än 20 år sedan) en fisförnäm känsla som jag inte gillar. Arrogant, exkluderande översitteri och ”fy fan va vi e bra”. Det är de nog också herrarna, men lite hyfs, glimten i ögat och ödmjukhet skulle inte skada såhär i första avsnittet av vad man säkert hoppas ska bli en lång rad av poddar om vårt favoritämne.

När jag loggar in på iTunes ser jag dessutom att jag inte är ensam om översittarkänslan. En lyssnare med pseudonymen JagSheriffen skriver;

”Nja..
Bortsett från ljudkvaliteten som är en lätt fix.. så får man känslan av att ”vanligt folk” helt enkelt inte är värda att ha en åsikt om öl. Nedsättande ton rätt igenom. Avskräcker svensson från öl istället för att väcka intresse”.

Men precis som i en höjdhoppstävling så är EN rivning inte hela världen. Man har minst två försök kvar. Och om jag får önska mig något så är det att ”CC” lyssnar in sig på några riktigt bra poddar, skärper till attityden och serverar något riktigt exklusivt bakom-kulisserna-reportage eller en intervju med en passionerad bryggare.

Då glider Ölpodden lätt över ingångshöjden och jag ser med glädje fram mot fortsatt lyssnande. Så jag misströstar inte utan ser fram mot ett intressant och framför allt trevligare andra avsnitt i augusti.

Ölpodden, första test(?)avsnittet, får en trevande von Oben störig 2a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Olidligt! Stäng av!
2: Underkänt, funkar till nöds.
3: Bra.
4: Riktigt intressant!
5: Livsvidgande!

Goa gubbar, trots navelperspektiv, får givetvis ytterligare en chans (minst) innan jag loggar ut 🙂

/Stefan S

~ av tourtrappist på 31 juli 2014.

2 svar to “Ölpodden – onödigt arrogant om hantverksöl i trendigt medium – 2”

  1. PS! 99% invisible har faktiskt gjort ett ölinslag om Westvleteren, och jag har skrivit ett blogginlägg om det: https://tourtrappist.wordpress.com/2012/06/06/99-invisible-om-westvleteren-5/

  2. Efter att Ölpodden 2 och 3 publicerats kan jag konstatera att de med god marginal klarat ingångshöjden. Uppföljarna har varit både intressanta och välgörande fria från arrogant von Oben attityd.

    Dvs – jag kommer att fortsätta att följa Ölpodden med spänningoch intresse. Så roligt… och skönt 🙂

Kommentera

 
