Snabbesök på Svaneke Bryghus och smak på nästan hela sortimentet, bl.a deras finfina Blonde Veteöl – 4


Bornholm IMG_2299 Semester på Bornholm betyder lata dagar, sol sol sol, en och annan joggingrunda i tallskogar och på cykelbanor och närmast alpvita bländande sandstränder.

…och ja, givetvis, god öl 🙂

Ett måste under veckan var också ett besök på Svaneke Bryghus för både ett smakprov från faten för dagen, det blev en frisk Chili Ale med ett snällt chilieftersting, lite snack med bartendern om dagens rekommendationer, en kik in i bryggeriet där det pågick ett rådslag om nästa steg i den pågående bryggningen och efter det en noggrannt handplockad flaskshopping från hans kyl i puben/restaurangen.

När jag såg restaurangen hade jag gärna planerat in ett besök till i veckan – men så blev det inte. Det får jag spara till nästa gång för här var riktigt charmigt och mysigt. Och maten ska dessutom hålla hög klass.

Bornholm IMG_2297 Bornholm IMG_2296 Bornholm IMG_2294 Bornholm IMG_2295

Svaneke har jag haft ett riktigt gott öga till sedan jag fick en Choko Stout på Siesta på Gamla Väster i Malmö och en finfin In Your Face IPA på Moccasin i samma stad.

Nu hade jag chansen att fylla luckorna i bryggeriets sortiment. Att helt enkelt komplettera laguppställningen.

Tyvärr måste jag säga att Svaneke gjorde mig lite besviken. Framför allt den där IPAn jag mindes hade gett mig höga förväntningar på starka smaker och vida svängar. Nu var det snarare trygga, välgjorda, balanserade och ibland lite tunna öl jag fick smaka.

Inte dåligt på något sätt, snarare väldigt kompetent. Det var helt enkelt förväntningarna som satte ett småbesviket krokben för mina egna upplevelser.

Svaneke Blonde – 4

Bornholm IMG_2321Ett öl stack ut positivt och det var Svaneke Blonde. Här fanns lite av udden jag förväntat mig tillsammans med en kompetent busighet som jag gillade skarpt.

På Untappd’ blev det en stabil 4a och jag skrev;

Lätt men komplex Veteöl m Champagnejäst. Citrus o apelsinsöt o friskt jästsyrlig. Möjligen ett snällt korianderbett som avslutning?

Snittbetygen från ölentusiasterna på nätet ligger en bit under min upplevelse.

Beer Advocates nördar har ännu inte registrerat den medan RateBeers ger den svaga 2,8 i snitt.

Sigmund från Tau i Norge klämmer ändå i med 3,6 och skriver på RB:

”Cloudy orange colour, large to moderate white head. Wheaty, yeasty and spicy aroma, notes of cloves, coriander, citrus and herbal hops (probably Strisselspalt). The flavour is also wheaty, yeasty, mildly spicy and refreshing, medium sweet, hints of citrus, moderate hops and spices in the finish. Might well buy again.”

Så det finns alltså ytterligare ngn därute som delar min förtjusning 😉

Fler Svaneke-öl under ö-veckan (2,5 – 3,5):

Under Bornholmsveckan blev det ytterligare ett par öl från den lokala leverantören:

Bornholm IMG_2274 Bornholm IMG_2276 Bornholm IMG_2278 Bornholm IMG_2279

#1 Svaneke Bryghus Classic (2,5): Börjar Bornholmsveckan lugnt m en högst ”allminnelig øl”. Som en Grøn eller en Hof… Synd på ett så fint bryggeri 😦
#2 Svaneke Bryghus Brown Ale (3): Modest sötma o torr ngt sträv lätt rostad beska ger en helt OK BA. Men långt ifrån en hit
#3 Svaneke Bryghus Pilsner (3,5): En frisk hyfsad pilsner m moderat beska. Inte oäven men inte ngt utöver det förväntade. Svaneke tappar i anseende :-/
#4 Svaneke Bryghus Mørk Guld (3): Återigen lätt besviken, men det är klart – Mørk Guld – vad ger det för förväntningar egentligen. Lite karamellig Hof. That’s it

Bornholm IMG_2296 Bornholm IMG_2303 Bornholm IMG_2307 Bornholm IMG_2327

#5 Svaneke Bryghus Chili Ale (3,5): mkt lätt brödton småtorrbubblig antydan av mörk toffee o ett mjukt vänligt chilisting som avslutning
#6 Svaneke Bryghus American Pale Ale (3,5): Mild sträv blommig PA m antydningar till de tropiska smaker som turbovarianterna har mängder av. Balanserad men lite för tam
#7 Svaneke Bryghus Sol Over Gudhjem (3,5): Frisk välhumlad HA m toner av citrus örter o apelsin m en lätt torr efterbeska. En fining!
#8 Svaneke Bryghus Stout (3,5): En rätt stram Stout m mkt doft av mörk choklad o torr lätt pepprig kaffesmak. Helt OK, tom rätt bra 🙂

Bornholm Staerke Preben Den sista av dem, Stouten, dracks på hemmaplan precis som #9 Svaneke Bryghus Stærke Preben (3,5): Skönt karamellsöt o spritspetsad Bock m småsliskiga dadlar i honung. God men lite tunn o spretig.

Kvar i kylen finns nu bara en enda flaska från smak- och inköpsrundan på den östligaste av de danska öarna: den läckra Svaneke Bryghus & Lakrids by Johan Bülow, Liquorice Stout som jag provat tidigare och gillat (4).

Eller ja, det är nu inte helt sant. Där finns även en flaska Kakerlakpuler från Pladderballe Bryghus! Så långt jag har hittat fakta om dem så är det en skämtsam, men ändå seriös, grupp ölnördar som brygger sina drömmar tillsammans med Svaneke. Men mer om den i sinom tid 🙂

Svaneke Bryghus får som bryggare en habil 3a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Men deras Blonde sticker upp i min gom och inkasserar en frisk o fräck 4a (och så har jag ju lakritsstouten kvar;-).

/Stefan S

~ av tourtrappist på 15 augusti 2014.

Kommentera

 
