(Yttepytte) Små partier – 1


Små partier Jag vet att jag var sen. En hel dag sen. Tom en hel dag och någon extra timme sen. Men ändå. Att hyllan för (Yttepytte) Små partier gapade i det närmaste tom på mitt Systembolag i Ingelsta, Norrköping, gjorde mig riktigt besviken.

(Yttepytte) Små partier släpps numera två gånger i månaden. Som regel den första och den tredje fredagen i månaden. Allt ”för att skapa lite extra spänning”, som den ansvarige på mitt bolag uttryckte det.

Spänning och spänning…hur spännande tycker ni att hyllan på bilden ser ut?

Hon höll med mig om att det var olyckligt att det redan efter en dryg dag gapade stora hål i hyllan och att det ”såklart inte är meningen att man ska behöva köa på fredagarna strax innan öppning för att få de spännande ölen man sett fram emot”.

Men jag vet inte om hon verkligen har sin arbetsgivare med sig på den linjen. Så här skriver Systembolaget på sin webbplats under rubriken ”Nya små partier – nu två gånger i månaden”:

Varför delar vi upp lanseringarna?

– Våra undersökningar visar att de mest intresserade kunderna gärna vill ha nya produkter oftare än hittills. Vi vet också att trycket blir extra hårt både i butikerna och på systembolaget.se när vi lanserar alla små partier vid ett enda tillfälle. Genom att dela upp det kan vi förhoppningsvis slå två flugor i en smäll – kunderna blir nöjdare och vi fördelar arbetsbördan i butikerna på ett bättre sätt. 

Finns det fler fördelar med två datum?

– Då vi nu sprider ut lanseringarna kan vi på sikt öka antalet artiklar totalt sett, om vi ser en efterfrågan på detta. På kort sikt gäller det främst öl där dagens butiksinredning inte har plats för fler ölsorter vid ett tillfälle.

Nej, jag förstår att det enorma ölutbud som nu exploderar i världen kan få svårt att få plats i hyllorna. Men jag skulle ju faktiskt nöja mig med att just och endast den hyllan som finns avsedd för ändamålet också erbjuder något av det goda. Mer än i 26 timmar…

Och detta trots att Gad Pettersson, kategoriansvarig på SB, hävdar att de har ”analyserat försäljningssiffrorna för att möta kundernas behov”. Snygg analys Gad!

Jag ställer mig tom frågan om det här är helt i linje med de marknadsföringslagar vi har. I alla fall för andra varor, i andra branscher, där det inte råder monopol utan en konkurrens som inte får sättas ur spel av enskilda aktörer som kör sitt eget race. Tex har för litet antal hemma av s.k. lockvaror, som tar slut på tok för fort (läs 26 timmar) och där man istället försöker sälja andra produkter som då ofta har högre marginaler. Sådant är inte tillåtet. Kanske skulle tilltaget bedömas som otillbörligt eller vilseledande.

I Marknadsföringslagen kan men tex läsa följande:

10§ En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda sig av felaktiga påståenden eller andra framställningar som är vilseledande i fråga om näringsidkarens egen eller någon annans näringsverksamhet.

Första stycket gäller särskilt framställningar som rör produktens förekomst, art, mängd, kvalitet och andra utmärkande egenskaper…

Men nu talar vi om Systembolaget, monopolet, och jag ska villigt erkänna att jag inte är helt säker på om jämförelsen är korrekt rent juridiskt. Men för mig som nyfiken ölentusiast känns det precis så.

”Nej Stefan, just de där ölen som vi lockat hit dig med finns inte kvar eftersom vi inte fick så många. Det är dessutom inte mitt fel för jag har beställt så många jag får och det var inte fler än så här. Det styrs centralt. Du kanske kan ta någon annan sort, vi har ju en hel del att välja på…”

Ja, fast nu hade jag ju åkt hit och tänkt mig att välja bland alla de pärlor som SB hade lockat dit mig med:

Visst är det en läcker lista! Men tji fick jag alltså och kom hem med endast tre av de nitton. Dugges Blå Berliner, La biére de Boloeil och Sierra Nevada Harvest. Tre intressanta flaskor, javisst. Men…

Vad säger ni? Är det fler av er som hamnat i samma sits med tomma hyllor och svikna förhoppningar? Eller har ni alla duktigt köat redan på fredagen, väl införstådda med risken ni annars tar, för att vara på den säkra sidan?

Jag tycker att detta tillsammans med de nya reglerna för de lokala, småskaliga sortimentet är för dåligt. Jag tycker att SB behöver skärpa upp sina rutiner utifrån upplevelsen som vi entusiaster har. Annars kommer jag minsann att handla i en annan butik i fortsättningen… ehh :-/

Systembolagets (Yttepytte) Små partier får en grymt besviken 1a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Inkompetent! Gör om!
2: Yttepytte kompetent. OK.
3: Bra.
4: Ett föredöme!
5: Världsklass!

Det är inget fel på listan eller urvalet i släppet, tvärtom. Men hur alla godsaker smakar, ja det får jag bara läsa om…

/Stefan S

~ av tourtrappist på 14 september 2014.

3 svar to “(Yttepytte) Små partier – 1”

  1. Har du några idéer för att lösa problemet? Vissa öl finns helt enkelt inte i så stort antal. Fler webbsläpp?

    • Att vissa öl inte finns i större antal kan jag leva med. Jag gillar i grunden att Systembolaget ger de små bryggerierna så bra förutsättningar som möjligt att bedriva sin verksamhet (även här finns ju kritik av den nya ordningen). Men som kund ska jag inte behöva acceptera att mötas av en i det närmaste tom hylla när förväntningarna har hissats i höjden av SB. Jag skulle kunna tänka mig att de helt enkelt tog in fler öl (dvs fler olika öl) så att den sammantagna volymen blev större. Som monopolleverantör har man ett större ansvar än de som verkar i konkurrens för att klara uppgiften. Här har de bara klarat av halva.

  2. […] mitt senaste blogginlägg – (Yttepytte) Små partier – skrev jag om hur jag bara en dag efter det förra släppet av Små partier fann en ihåligt […]

Kommentera

 
