Slut i Peking – ymnigt välfyllt i Skåne. Systembolagets logistikinkompetens – 1


Systembolagets ölutbud Jag reser med jämna mellanrum till Malmö i jobbet och tar då och då chansen att titta in på Systembolaget på Hansa.

Ett bolag som jag vet är välsorterat sedan åren jag bodde i princip granne med butiken.

Vid ett par tillfällen förstod jag att jag kunde få tag i öl som mina vänner i Göteborg eller Stockholm inte såg röken av i sina butiker eller som helt enkelt hade tagit slut.

Då tänkte jag inte mer på det (egoist uppenbarligen 😉 men nu väcks frågan igen. Med mig som den som blir utan. Och då känns det ju helt annorlunda 😉

I mitt senaste blogginlägg – (Yttepytte) Små partier – skrev jag om hur jag bara en dag efter det förra släppet av Små partier fann en ihåligt tomt gapande hylla på mitt bolag i Norrköping. Jag talade med personalen och fick förstå att de inte fått mer och att de inte heller styr över tilldelningen.

Eftersom det rör sig om mer eller mindre speciella öl så tänkte jag, visserligen väldigt irriterad och yvigt funderande över innebörden i marknadsföringslagen om lockvaror, att det ju ändå är bra att bolaget anstränger sig för att hitta och stödja alla dessa kvalitetsbryggare men att de måste hitta en lösning som gör att jag och flera entusiaster med mig inte behöver gå besviket tomhänta hem ifrån butiken.

Besvikelsen hade nästa lagt sig, tills igår. För nu hittade jag, tre veckor efter släppet, flera av de i Peking slutsålda godsakerna snyggt och prydligt uppradade på hyllan i Hansacompagniet! Hur kan det vara så?

Har Systembolagets logistikavdelning inte kollen på tillgång och efterfrågan i sina olika butiker. Stirrar de sig blinda på sin egen klassning av butiker – vinkällarbutiker vs vanliga simpla bolag – och fördelar flaskorna genom navelskådningsprincipen?

Här behövs en skärpning och ambitionshöjning! Är man monopolist ställs det högre krav på kvalitet i alla led än om det var ICA-Stig som stod för erbjudandet.

Titta här på listan över vad som var slut i Peking för tre veckor sedan och vad som nu fortfarande fanns att köpa direkt från hyllan i Malmö:

Hur tydligt kan det bli? Är det någon som inte helt klart och tydligt ser att det inte är en fråga om tillgång? Att det istället är en fråga om hur alla öl distribueras mellan de olika butikerna i landet!

Detta är inget annat än inkompetent! Detta är inget annat än ett missbruk av monopolet (eller av ”dominerande ställning” som det möjligen ska rubriceras som i marknadsföringslagarna)! Detta är inget annat än ett tydligt tecken på ett trött Systembolag som inte anstränger sig tillräckligt för att göra allt de kan för att serva så många kunder de kan!

Jag ska väl ändå inte behöva åka till Malmö för att kunna handla ur Små partier! Det är väl rimligare att ni fördelar ölen över landet efter efterfrågan!?

Skärpning Systembolaget!

Systembolagets (Yttepytte) Små partier får återigen en grymt besviken 1a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Inkompetent! Gör om!
2: Yttepytte kompetent. OK.
3: Bra.
4: Ett föredöme!
5: Världsklass!

Det visar sig alltså att ölen som inte fanns i hyllan på mitt lokala bolag i den inte på något sätt försvinnande lilla orten Norrköping inte gapade tomma för att de inte fanns i tillräckliga mängder utan pga inkompetent alternativt trött agerande ifrån allas vår monopolleverantör! Oacceptabelt!

/Stefan S

~ av tourtrappist på 27 september 2014.

Kommentera

 
