Grado Plato, Strada S. Felice (Lager Ambrata alle Castagne) – 4


IMG_2948Jag kan bara inte motstå att plocka med mig en elegant italienare med porslinskork när jag ser den på Systembolagshyllan.

Allra minst när den är spetsad med den inte så lite höstlika kastanjen (som jag får promenera sicksack mellan på min tur runt Åbackarna så här års).

Dessutom väntar jag med spänning på att italienarna ska nå samma höga smaknivå på sina öl som de gör med sina viner inom kort.

Ja, några av er skulle säkert säga att det gör de redan… men jag avvaktar ändå ett tag. Kanske har jag bara inte smakat de riktiga pärlorna ännu 🙂

Själva skriver Grado Plato på sin webbplats under rubriken ”Nostre Birre” följande:

Birra di castagne, ambrata, prodotta a bassa fermentazione (Alc. 8.% circa). Il sapore e l’aroma di castagne sono il tratto distintivo di questa birra originale.Si accompagna ai cibi mediamente saporiti della cucina autunno-invernale.

Helt amatörmässigt översatt:
Kastanjeöl, bärnstensfärgat, underjäst med en alkoholhalt på c:a 8%. Smaken och doften av kastanjer kännetecknar denna öl. Passar utmärkt till salt höst- och vinterinspirerad mat. (Den som känner för att korrigera min trevande översättning är välkommen att höra av sig 😉 )

Jag måste erkänna att jag inte är helt klar över hur kastanjer smakar men jag upplever att Strada S. Felice är siraps- och knäcksöt spetsad med torkade aprikoser. Milt och finstämt men ändå klart och tydligt.

Kanske är det just detta som är kastanj? Vad säger ni?

Livsnjutarna på Ratebeer ger Strada S. Felice 3,34 i snittbetyg medan gelikarna hos Beer Advocate slår till med 3,73.

Om jag ska välja någon som får lägga ut texten om den här italienska pärlan så får det bli hembryggaren panace ifrån Mölndal (mina ursprungliga hemtrakter) som skriver följande på RB:

Pours dark brown with white head. Nose is caramel, toffee and dark fruits reminiscent of a Belgian dubbel. Taste is balanced caramel, nuts and some slight hints of clove. Noticeable warming alcoholic finish but very fitting to the beer. Full body with medium carbonation. Very nice beer but the chestnut is not a prominent ingredient.

Ska vi luta oss mor Systembolaget så skriver de kortfattat:

Nyanserad smak med sötma, inslag av knäck, aprikos, siraplimpa, rostade nötter, smörkola och farinsocker.

Under alla omständigheter så ger den här ölen min uppfattning (eller förväntan) om att italienarna har ngt stort på gång i ölvägen en knuff på vägen.

Grado Plato, Strada S. Felice (Lager Ambrata alle Castagne) får en ganska generös 4a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Här finns grogrunden till de stora smakerna blandat med min på alla sätt subjektiva kärlek till Italien och italienarnas njutningsfulla livsstil.

/Stefan S

~ av tourtrappist på 08 oktober 2014.

Kommentera

 
