Belgoklubben, höstådan 2014 – 4


IMG_2704 Så är jag då inne på min tredje njutarlåda från Belgoklubben: Höstlådan 2014. Och jag är fortfarande ett hardcorefan 😉 (Jag har tidigare skrivit om vårlådan 2014 och var såld redan då.)

Att få hem utvalda överraskningsöl från mitt favoritölland nr 1 (utan någon som helst konkurrens trots Jänkarnas och Skandinavernas fenomenala utveckling på senare år) är inget annat än en ynnest.

Även om jag just nu sitter och söndagssippar på en Great Divide 20th anniversary Belgian Style Ale m sköna Belgojäst o grapetoner. jo, visst är det Belgoinspirerat och håller god klass men det finns ändå inget som går upp mot en äkta belgare.

Troligtvis (gränsande till fullständig visshet 😉 ) är en stor del av upplevelsen baserad på just det faktum att det ÄR belgiskt hantverk rakt igenom. Inspirerat, komponerat och producerat i Belgien. Jag har tidigare skrivit om just hur viktig helhetsupplevelsen är i inlägget ”Westvleteren Abdij St. Sixtus, Westvleteren XII – 5

Som jag ser det går det inte att komma ifrån yttre omständigheter, myter och upplevelser ens om man försöker fokusera 100% på bara smaken. Och jag är helt fine med det 😉 Nej förresten, jag är inte bara fine med det – Jag gillar det skarpt och njuter av alla intryck i fulla drag 🙂

Så, hur var då höstlådan? Jo tack, alldeles utmärkt. En efter en har skönheterna runnit genom strupen och så här har jag upplevt dem:

Belgoklubben, höst 2014, Enigma Stout De Hopjutters Belgoklubben, höst 2014, Delirium Nocturnum Brouwerij Huyghe Belgoklubben, höst 2014, Noblesse Extra-Ordinaire Brouwerij De Dochter van de Korenaar

# 1. de Hopjutters, Enigma Stout: Skönt lågmäld plain Stout m både kaffe o choklad som sig bör. Len fet munkänsla trollar fram en aning chilivanilj i eftersmaken. En sköning! (3,5)

# 2. Brouwerij Huyghe, Delirium Nocturnum: Skönt varmt rund o fylligt karamellsöt men ändå fjäderlätt bas. Mörka bär o lätt spritig choklad avslutas m en humlebesk knorr. Mmm! (4)

# 3. Brouwerij de Dochter van de Korenaar, Noblesse Extra Ordinaire: Rund o lätt sirapssötsmaltig Blond m dov apelsin o en aning pomerans. Snyggt balanserat m en milt funkig jästton o ett vänligt humlebett. (4)

Belgoklubben, höst 2014, Malheur 12° Brouwerij Malheur Belgoklubben, höst 2014, Brigand Brouwerij Van Honsebrouck (Castle Brewery) Belgoklubben, höst 2014, Moriau Geuze Brouwerij Boon

# 4. Brouwerij Malheur, Malheur 12: En knockoutquad m alla smakerna på plats. Mörka frukter, skön spritighet, sirapssöt maltkropp enastående balans. Westvleteren? Mmm på väg. (5)

# 5. Brouwerij van Honsebrouck, Brigand: Ahh, mumma! En tydligt Belgojästig söt o lätt syrlig Blonde. Mycket djupa fruktsmaker; tropiskt, apelsin, ngt krusbärssting o lite banan. (4)

# 6. Brouwerij Boon, Moriau Geuze: Riktigt skön suring med ovanligt finfin balans mellan sötma och ryggradsrysarsurhet. Ståpäls, knottror, vällustrysningar… Ja, typ så. (4)

Att man dessutom får med ett trevligt häfte med beskrivningar av bryggerierna och ölen plus 5 goa höstmatrecept bli lite som pricken över iet 🙂 Taget!

IMG_2971 IMG_2973 IMG_2972

Belgoklubben, höst lådan 2014 får en höstruggigt mustigt fylligt smakspetsad 4 på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Idén har jag hissat förut, och när ölen återigen är så här bra så finns det ingen anledning att ändra mig. Jag ser törstigt fram mot fler lådor… och fler… och fler… 😉

/Stefan S

~ av tourtrappist på 12 oktober 2014.

Kommentera

 
