All In Brewing / Lervig Aktiebryggeri, Imperial Porter – 4


IMG_3026Äntligen tillbaka hos den Saliga Munken i Peking. Det var alldeles för länge sedan.

Egentligen är det en ren skandal. Efter mer än åtta månader i stan är detta mitt första besök som nära nog granne. Men, nu är det äntligen åtgärdat och jag jag har lovat mig själv bättring.

För vad sitter bättre än en finfin Östgötsk Ouwaggmunk m fläsk till ett par vassa öl? Inte mycket.

Dagen till ära var det Rockquiz. Trevligt men förbannat svårt. Bidrog egentligen bara med två svar till laget; Goat (helt otippat efter att ha läst en musikartikel i SJ:s kundtidning) och Neil Young (som ju mera ligger i min generations genetiska kod 😉 ).

Men trots min okunskap i ngt modernare rock njöt jag i fulla drag av både musik (som jag ändå tyckte tydligt bottnade i de gamla hjältarna Deep Purple, Led Zeppelin osv… ja, förutom Neil Young då som väl mera bottnar i… sig själv…), mat och öl.

imageTill ouwaggmunken blev det en lappländsk IPA – Nausta IPA – som var var rakt igenom njutbar med dofter o smak av såväl lätt karamellig malt som djup citrusfruktig humle m tallbarrssting.

Den fär lätt 3 1/2 av 5 :-).

Nu vad det dock inte den, trots att den var riktigt bra, som var kvällens klo. Det var efterrätten!

Den där saliga efterrätten i form av en lätt trögflytande Imperial Porter som samarbetsbryggts av de ambitiöst maxande göteborgarna på All In Brewing och de medvetet guldvaskande mytsprängarna på norska Lervig Aktiebryggeri.

Själv hittade jag precis de där smakerna jag vill ha i en Porter och lite till plus en ngt fetare munkänsla, en dragning åt Stouthållet, som jag uppskattar mycket. De tunnare Portrarna (?) behöver kompensera med djupare dofter och smaker för att nå fram till mitt lustcentrum på ett annat sätt än denna. Den gick rakt till hjärtat utan omvägar :-).

Här är kaffe – mycket kaffe – och rund, fet o fyllig choklad som skickligt och smakfullt balanserats med mörka frukter som dadlar och russin samt ett lätt spritsting. Fett!

Systembolaget hittar ännu mer och skriver telegrammässigt:
Nyanserad, rostad smak med inslag av rökta charkuterier, lakritsfudge, espressokaffe och choklad”.

Jag kan tänka mig att lägga till vanilj på min egen lista – kanske är det i närheten av SB:s fudge, men det låter jag vara osagt.

Jag låter StilleStorm från norska Stavanger lägga ut texten:
Pours almost black with a large, lasting, frothy to creamy, lacing and tan head. Nose is heavy roasted malt and coffee, chocolate, vanilla and dark, dried, ripe fruits. Taste is moderate to heavy sweet and moderate bitter with a lasting, warming, coffee and chocolate finish. Body is medium to full, texture is oily to creamy, carbonation is soft. ”Rich yet balanced”, indeed

Se, ytterligare en njutare som uppskattar IP och ger den en rungande 4a.

imageAll In Brewing / Lervig Aktiebryggeri, Imperial Porter får, möjligen med stöd från Munkens dundersköna atmosfär, en stark 4a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

IP trotsar stilens ofta tunna munkänsla och smeker lent in alla de fenomenala smakerna varsamt och metodiskt. Jag kapitulerar 🙂

/Stefan S

~ av tourtrappist på 26 oktober 2014.

Kommentera

 
