Brooklyn Lager, Flaska vs Burk Ⅰ – skillnad eller inte?


IMG_3704 Ja, jag kan inte riktigt släppa det här med att burköl numera smakar lika bra som flasköl.

Hur många argument jag än hör och hur många namnkunninga ölkännare jag än ser uttala sig så sitter liksom fördomarna i. Bergfast.

Att burkens metall, trots den moderna beläggningen på insidan, på ett eller annat sätt letar sig in i smaken på ölen och färgar den hård och metallisk. Visst gör den väl det…

Nja, jag är ju inte helt oemottaglig för nya rön och jag är, i alla fall om ni frågar mig, inte överdrivet nostalgisk (ännu) på något område. Så jag får väl ändå medge att jag inser att skillnaderna mellan förpackningsslagen i alla fall krympt. Rätt mycket. Eller tom väsentligt. Eller…

För att utmana mig själv och mina förutfattade meningar så har jag nu gjort slag i saken och köpt in två Brooklyn Lager. En flaska och en burk. Tanken är att jag ska göra vad jag kan för att INTE känna någon skillnad i smaken.

Så, ska jag göra ett blindtest eller ska jag köra med öppna ögon? Ska jag låta smaklökarna avgöra för sig själva eller ska jag låta såväl smak, syn som andra sinnesintryck gå en holmgång mot min förprogrammerat negativa inställning till burken?

Jag bestämde såhär – Jag gör det i två steg. Idag testar jag med öppna ögon och låter mina förutfattade meningar spela in och se om jag därför hittar den skillnad som många säger inte finns. Hittar jag den så gör jag ett test till som steg nummer två. Och då – då blir det ett blindtest för att se om jag ”hade rätt” i test nummer ett och s.a.s. ge mig själv utmaningen att komma på mig själv som förljugen nostalgiker och flaskkramare eller om jag faktiskt är i kontakt med alla mina sinnen och verkligen kan bjuda de nyblivna burkprofeternas mantra om likställd kvalitet motstånd. Dvs om jag även i ett blindtest känner skillnaden.

Deal! Så blir det.

Vad är det då jag har i glaset/flaskan/burken? Såhär skriver Brooklyn Brewery själva på sin webbplats i ngt som väl får anses vara en reklamcopytext:

”In the late 1800’s when Brooklyn was one of the largest brewing centers in the country, lager beer in the “Vienna” style was one of the local favorites. Brooklyn Lager is a direct descendant of the Vienna style, displaying an amber-gold color and a firm malt center supported by refreshing bitterness and a floral hop aroma that give way to smooth caramel malts in the finish. The aromatic qualities of the beer are enhanced by dry hopping, the addition of fresh hops as the beer undergoes its long, cold maturation. The result is a wonderfully flavorful beer: smooth, refreshing and very versatile with food. This wedding of British-inspired dry hopping and Viennese-style lager brewing results in a true American original. Whether it was your first craft beer or about to be your hundredth, you’ll find Brooklyn Lager as robust and inviting as ever”.

Efter att ha druckit flaskvarianten håller jag helt och hållet med. Den är, för att vara en lager, riktigt fyllig o rund i maltbasen och den bjuder även på en lätt citrushumlig puff som avslutning. En mycket god lager och, tror jag, en bra öl att göra just detta testet med. Det finns inte allt för många kraftfulla smaker som kan komma att dölja de eventuella smakbidragen som kan komma ifrån förpackningen.

Brooklyn Can-Trio1-640x426 IMG_3701 IMG_3705

Brooklyn själva tror uppenbarligen på burken som förpackning och har numera tre av sina öl på just burk. Det är förutom Brooklyn Lager även Summer Ale och East India Pale Ale. En samling som de själva beskriver i sin blogg som The Brooklyn Can Triumvirate. Bl.a säger man där:

”Once considered a cheesy container for industrial beers, the modern can is now a great package. It blocks light, it keeps oxygen out, and you can toss it across a fishing boat”

Förutom vad Brooklyn säger så kan jag också bjuda på ett tidigare blogginlägg här på tour trappist: Öl på burk eller flaska? ”Yes we can” ställs mot stil och elegans! Där finns bl.a en del historia kring burken från Sveriges Ölburksamlares Förening och en partsinlaga från Oskar Blues, som ju bara brygger för burk.

Nåväl, hur gick det nu då med min provning. Hittade jag någon metallsmak?

Ja, jag tycker faktiskt det. Metall är kanske att ta i men jag upplevde burklagern som hårdare, vassare, utan samma djupa rundhet i maltbasen som flaskölen och kanske ngt som liknar en viss örtighet i smaken.

Så, här har vi det. Jag har alltså just utmanat mig i en blindprovning inom kort för att se om jag är lika säker då. Om jag, utan att se förpackningen framför mig, kan vara lika bergsäker på vilken öl som kommer ur vilken förpackning. Intressant, och möjligen något dumdristigt 😉

Men kul.

drink_craft_beer_cans_vs_bottlesOch för att understryka hur stor risken är att jag kommer att ha totalt fel så skickar jag med en länk här till en mera djupgående, kunnig och seriös (?) provning – flaska vs burk – på sajten Drink Craft Beer: Craft beer cans vs. bottles – is there a difference?

Resultatet här innebär en än större utmaning för mig. De hade 50% rätt på fyra olika öl och kom helt enkelt fram till att det var svårt, för att inte säga helt omöjligt, att känna någon skillnad. Såhär skriver de som sammanfattning:

”I couldn’t find any of the alleged flavors that people claim to get from cans. There were definitely flavor variations between the bottles and cans, but that could be chalked up to batch variation, differences resulting from contracting the beer out to facilities with a canning line or other reasons”.

Så, kan jag? Jag återkommer i frågan inom kort… (en uppföljande blind triangeltest är nu genomförd.)
Och det skulle vara verkligt roligt att hör om någon av er som läst såhär långt själva känner ngn skillnad. Eller om även ni ser mig som en historisk restfossil 🙂

Under tiden dristar jag mig till att ge flasklagern en poäng mer än burkvarianten. En 4:a jmf med en 3:a på TT:s amatörpoängskala 1-5.

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Dumdristigt och korkat felaktigt eller en rättvisans röst från de konservativas beskyddare, det återstår att se 😉

/Stefan S

~ av tourtrappist på 06 januari 2015.

3 svar to “Brooklyn Lager, Flaska vs Burk Ⅰ – skillnad eller inte?”

  1. Helblind triangeltest är såklart det man vill göra i ett sånt här test.

  2. Lugn Bark. Jag ville bara först befästa och armera mina förutfattade meningar ordentligt. Och det funkade ju. Skulle jag nu inte känna skillnaden i ett blindtest så hoppas jag att jag kan krossa dem totalt. Under tiden ska jag Googla på Helblind triangeltest 🙂

  3. […] ölen som jag själv hällt upp ur flaskan respektive burken. Och som ni kanske minns, läs annars förra blogginlägget ”Brooklyn Lager, Flaska vs Burk I – skillnad eller inte?”, så tyckte jag att jag fick korn på en liten men tydlig […]

Kommentera

 
