Brooklyn Lager, Flaska vs Burk Ⅱ – skillnad eller inte?


2015/01/img_3724.jpg

Så har det då skett. Den envisa och möjligen något dumdristiga utmaningen att känna skillnad på Brooklyn Lager på flaska och burk i en blind triangeltest har genomförts. Och resultatet… Ja, jag håller lite på det och beskriver först hur jag genomförde hela provningen den här gången.

Det har gått en tid nu sedan jag i ett första försök att med alla sinnen, och i en helt öppen provning försökte hitta skillnader mellan smaken på ölen som jag själv hällt upp ur flaskan respektive burken. Och som ni kanske minns, läs annars förra blogginlägget ”Brooklyn Lager, Flaska vs Burk I – skillnad eller inte?”, så tyckte jag att jag fick korn på en liten men tydlig skillnad.

Frågan jag självklart stod kvar med var: inbillar jag mig att det finns en skillnad i smak bara för att jag vet att ölen hällts upp ur två olika förpackningar och att jag har så benhårt och kanske prestigeladdade förutfattade meningar om antik burkbismak att jag helt enkelt hittar på och känner skillnader i min gom som egentligen inte finns i verkligheten. Att jag fuskar, fabulerar eller sitter fast i min hjärnas historiska minnes allé?

Det finns bara ett sätt att kolla detta – testet måste göras igen. Den här gången helt utan ledtrådar, utan att jag vet vilken öl som är upphälld ur flaska eller burk, utan andra intryck än syn, doft och smak.

Samuel Adams can vs bottleMed respekt för att jag aldrig gjort eller ens är riktigt säker på hur en blind triangeltest ska genomföras gav jag mig först ut på webben för att hitta exempel.

Och innan jag fick korn på triangeltestmetoden så hittade jag, som jag också skrev om i förra inlägget, en artikel på sajten ”Drink Craft Beer” där testpersonen fick två anonyma glas presenterade för sig med samma öl men från olika förpackningar. En möjlig och intressant testvariant.

To find the best beerOch det finns fler varianter såklart och i mitt letande hittade jag tex den här underhållande och filmade testen där tre vänner försöker sig på att rangordna ett antal öl, från BUD light till Flying Dogs Under Dog Atlantic Lager, från den de gillar minst till den de gillar mest.

Förväntningen är att Hantverksölen ska hamna i topp såklart – men se själva, detta är inte helt lätt 🙂

Och så hittade jag så en triangeltest, utförd av två balanserade och till synes kunniga och rutinerade gentlemän från webbsajten Basic Brewing som fick mig på spåret för hur jag ville göra min test.

Just detta testet gick ut på att se om testpersonen kunde avgöra vilket utav glasen som skiljde sig från de övriga två utan att direkt veta vad som var den verkliga skillnaden. Något jag ju ville undersöka. Men här hade jag nu grundprincipen för mitt test.

En variant, beskriven med glimten i ögat, där testpersonen skulle skilja på Coke och Pepsi gör just detta. Jag hittade den på bloggen Synthetic Remarks och stjäl helt enkelt den dimensionen därifrån 🙂

Så, för att undersöka om jag kunde känna någon skillnad på ölen som hällts upp ur en flaska eller en burk satte jag upp mitt eget triangeltest såhär:

IMG_37251) Jag ställde snyggt och prydligt upp tre glas på köksbordet framför en lapp med siffrorna 1-3 tydligt nedpräntade.

Bredvid ställde jag en burk och en flaska alldeles nyöppnade, klara att hällas upp i glasen.

2) Dags för mig att dra mig undan till ett annat rum i lägenheten och lyssna på ganska hög musik för att varken se eller ens höra några upphällningsljud när min sambo, med instruktionen att slumpvis hälla upp antingen burkens eller flaskans innehåll i två av glasen och den andra förpackningen i det sista, fyllde de tre glasen med Brooklyn Lager.

IMG_37293) När samtliga tre glas var upphällda ställde hon undan flaskan och burken för att jag inte skulle kunna se vilken förpackning som hade minst öl kvar och väntade också en liten stund på att skumkronorna skulle sjunka ner.

4) Därefter förkunnade hon att det nu var dags att göra entré i köket igen för att skrida till verket och dofta, granska och smaka mig fram till vilket glas som innehöll burk- respektive flasköl. Upp till bevis helt enkelt 🙂

Och det var inte lätt. Och jag kände både stress, osäkerhet, övertygelse, tveksamhet, beslutsamhet, uppgivenhet, självsäkerhet, otillräcklighet, hopplöshet… ja, ni förstår… Jag kastades helt enkelt mellan hopp och förtvivlan, mellan att ena stunden känna mig säker till att i nästa känna mig helt vilsen. Jag var utan tvekan ute på mycket mycket tunn is…

Ungefär såhär vacklade mitt resonemang fram:

– Utseendet: Var det inte lite skillnad i skummet, även om nu skumkronan sjunkit ner? Borde det bli mer skum när man häller ur burken? Syns det isåfall även efter att skumkronan försvunit? Visst ser glas 3 lite annorlunda ut här? Mer slät skumyta? Är det den som är burken och de övriga två flaskan?

– Doften: Alla tre doftar otroligt lika. Det är sirap, hö, honung, grönsaker och möjligen en liiiite varierande örtighet. Glas 1 sticker ut en gnutta i det avseendet. Men hur säker är jag på det? Tja, knappast alls…

– Smaken: Det var här jag började hitta vissa skillnader, eller? Än var det det ena glaset som stack ut än var det det andra… Den är rätt tunn, har en viss sötma och så är det det här med beskan. Visst känns den aningen mer metallisk eller stickörtig i två av glasen? Och känner jag inte en gnutta mer fruktighet och kanske en aning honung i sötman i ett av dem?

Jag tror att jag har ett resultat. Men… säker är jag långt ifrån. Att sippa på de olika glasen i jakt på likheter och olikheter gör att den ena teorin avlöser den andra om beska, sötma, vass örtighet, metallisk surhet och… vad skiljer egentligen vass örtighet och en viss metallisk bismak? Jag provar igen och… nej, det stämmer inte… jo, men kanske ändå…

Jag sippar på det ena glaset och jämför med det andra och till slut börjar de gyllene dropparna att ta slut. Samtidigt flyter smaker och dofter samman i en enda röra och ett tag tycker jag att Brooklyn Lager är rätt så obehaglig på det hela taget.

IMG_3739Lappen med de tre siffrorna och orden Burk och Flaska efter varje siffra åker fram och det är dags att ringa in mina svar. Efter ett lönlöst försök att strukturera mina anteckningar och verkligen hitta tydliga skillnader så blir det till sist, som så ofta, magkänslan som fäller avgörandet. Jag ringar in mina svar.

1: Flaska
2: Burk
3: Burk

…och jag går in till min sambo och vill höra de rätta svaren.

– ”Nej, jag vill se lappen först” är hennes hårda svar, hon ler lite skevt och ser allmänt lurig ut. Det här ska göras rätt och odentligt så att jag inte har någon som helst chans att ändra mig när jag anar hennes svar. Hon tittar upp.

– ”Jodå, du har satt alla rätt” 🙂

Otroligt! Jag fixade att sätta både vilka glas som avvek OCH vilka som var flaska respektive burk. Otroligt!

Givetvis är jag helnöjd med detta och givetvis känns det som att jag lite grand har visat både för mig själv och kanske er som läser att där finns en skillnad på smak när ölen har förvarats i en aldrig så modern och beklädd burk. Men jag är ödmjukare än så. Även om den statistiska chansen att helt enkelt gissa rätt är extremt liten så finns det ett visst mått av chans och tur i det här resultatet.

Men, samtidigt var magkänslan tydlig… 😉

Jag fortsätter att ge flasklagern en poäng mer än burkvarianten. En 4:a jmf med en 3:a på TT:s amatörpoängskala 1-5.

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Och jag ser fram mot nästa test och utmaning. Kanske blir det ett blindtest mellan Industrilager och Hantverksöl, kanske blir det något helt annat. Men spännande blir det 🙂

/Stefan S

~ av tourtrappist på 01 mars 2015.

5 svar to “Brooklyn Lager, Flaska vs Burk Ⅱ – skillnad eller inte?”

  1. Imponerande seriöst test. Nu behövs bara ett likadant test med fler testare. Anmäler mig frivilligt.

    • Noterat 🙂 Ja, även om jag både gillar och tror på resultatet så känns det inte helt färdigtestat eller helt fastslaget att det verkligen är skillnad. Men det finns i alla fall fler goda skäl att tro det nu än tidigare 😉

  2. Kul att läsa dina tester och funderingar Stefan!

  3. […] kan jag? Jag återkommer i frågan inom kort… (en uppföljande blind triangeltest är nu genomförd.) Och det skulle vara verkligt roligt att hör om någon av er som läst såhär långt själva […]

Kommentera

 
