Trappistenbrouwerij De Kievit, Zundert Trappist – 4


IMG_4958Det finns en ny Trappist i stan’ 🙂 Eller ja, ny och ny. Zundert har nu funnits ett tag men det är först nu som den har letat sig fram till mitt TT-glas. Och det gillar jag, skarpt.

Jag räknar nu till inte mindre än tio aktiva Trappistbryggerier jämfört med de sju som jag sedan länge lärt mig på mina…. ja, sju fingrar 🙂

Det antalet är så väl inarbetat och rejält ingrott att jag tom har valt lösenordet 6B+1NL till vissa webbapplikationer för att närmast tatuera in kunskapen i de grånande cellerna.

En kunskap som nu alltså är, precis som undertecknad, aningen daterad 😉

Jag googlar in på Wikipedia och knappar in ”Trappistöl” och får fram en snustorr men tillräckligt faktabaserad, effektivt kort artikel. Där listas fortfarande 6 belgiska Trappister, men numera 2 holländska, en österrikisk och en amerikansk.

Det är alltså bara att lära om och lära nytt. Så här ser nu den dagsaktuella och kompletta Trappist-listan (missa inte att klicka på länkarna) ut:

De flesta av de här sköningarna har jag hunnit med att njuta, några av dem på plats i Belgien och kanske allra goaste minnet är från uteserveringen på In de Vrede intill klostret Abdij St. Sixtus som brygger Westvleterens sällsynta och eftertraktade droppar. Via länken på Westvleteren ovan hittar ni bl.a ett filmklipp från TT:s cykeltur till In de Vrede sommaren 2010 och Chimay-länken leder på samma sätt till ett filmklipp från vår Chimay-årgångsprovning på kultbaren Kulminator i Antwerpen.

Det är numera, efter Zundert, endast Spencer kvar på ”att prova-listan”.

Men nu är det alltså Trappistenbrouwerij de Kievit som brygger Zundert på Abdij Maria Toevlucht som finns i glaset framför mig. Och det är gott.

Systembolaget beskriver det på sitt kortfattade faktoida sätt så här:

”Nyanserad smak med liten sötma, inslag av torkad frukt, ljus sirap, kryddor, mörkt bröd och pomerans”

Jag håller med i stort men tycker nog att Zundert har mer än liten sötma. Men det är positivt. En Tripel med Dubbelbocksinfluenser typ.

Ölentusiasterna på RateBeer ger Zundert 3,51 i snittbetyg medan de likasinnade på Beer Advocate väger in den på 3,75. Aningen snålt ifrån båda tycker jag.

Marduk ifrån Tallinn ger den 3,4 på RB med den här beskrivningen:

”Deep dark amber color. Huge size, yellowish beige head, stays. Caramel, touch of burnt plastic, alcohol, grains, mild spicy hops in aroma. Sweet, caramel, yeasty, roasted malts in taste. Sweet caramel in aftertaste. Smooth mouthfeel. Spicy hops and alcohol in late aftertaste. Medium body. Somewhat crisp mouthfeel”

Återigen håller jag med i stort – men bränd plast! Var i allsin dar hittar Marduk den smaken? Hjälp mig någon därute med att reda ut det om ni kan. För mig är Zundert rakt igenom en riktigt härlig upplevelse av djup varm maltsötma, komplexa jästsmaker och en nypa örtbeska som både balanserar och gör Zundert mer intressant än genomsnittstripeln.

Real Ale Craft beer som jag inte är så bekant med (ännu) får sista ordet om den här sköna Trappisttripeln i en lagom engagerad och positiv på gränsen till säljig men sevärd videorecension på YouTube

Vad tycker då jag. Jo, jag gillar’n skarpt och beskriver Zundert så här på Untappd begränsade utrymme:

”En djupsöt ny Trappisttripel fylld m sirapshonung, antydan till apelsin o dadlar, vänlig men distinkt örtbeska o lång skön småspritig e-smak”

Trappistenbrouwerij De Kievit, Zundert Trappist får en riktigt stark 4a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Att få uppleva nya Trappister är en dubbelbottnad njutning. Riktigt god öl samtidigt som mystiken kring de heliga brödraskapets sällsynta droppar späs ut i vardagsbrusets mångfald. Ack vilka problem 🙂

/Stefan S

~ av tourtrappist på 14 juli 2015.

Kommentera

 
