Brouwerij St. Bernard, St. Bernardus Tripel – 4


imageMöjligen är den något för fruktig för att vara en stilrepresentant för de belgiska triplarna, men den är rasande god och får gärna inta den positionen vad mig anbelangar. Stilbenämningar och klassificeringar är ju hur som helst bara av akademiskt intresse – och sådant sätter vi inte så vidare värst högt inom TT 🙂

Just den här flaskan var en av godsakerna i midsommarlådan från Belgoklubben. En första flaska är tömd sedan länge så idag sitter jag och njuter av den andra flaskan samtidigt som jag rundar av den första lite sena men riktigt goa semesterveckan. Ingen dum kombination alls om jag får säga det själv.

Men nu till innehållet i glaset framför mig.

Bryggeriet St. Bernard har varit igång sedan 1946 och brygger, som de själva beskriver det, blonda och mörka klosteröl. Med gatuadressen Trappistenweg 23 i Watou skulle man såklart lätt kunna förledas att tro att det handlar om ett Trappistkloster och att de tillhör den exklusiva skaran som brygger Trappistöl, men så är inte fallet.

Det skulle kanske gett ölet en  mysticism som extra krydda, men det behövs inte, det är gott som det är. (Men titta på filmerna här i inlägget så kommer ni att få se en Trappistkoppling som ändå gör ett rejält och prestigefyllt avtryck)

Se filmen från bryggeriet och andas in känslan och dofterna allt ifrån St. Bernards egen humleodling, som tydligt återkallar mina egna minnen från TT:s cykelturer 2010 mellan humlerankorna på åkrarna runt Oostvleteren, till den färdiga upphällda ölen.

Väl i glaset njuter jag för fullt av en skönt sötbeskbalanserad Tripel med en omisskännlig Belgojästknuff. Här är proppfullt med fruktsmaker som apelsin, banan, aprikos, clementin… och en liiiten nypa frisk citrus. Malten bara finns där i bakgrunden som en trygg bas och humlen nyper till precis när de söta smakerna har klingat av. Men det är ju just den där jästknuffen som gör att jag gång på gång återvänder till de belgiska dropparna hellre än till några andra.

Låt oss se vad andra ölnjutare har att säga om det. Jo, RateBeers tyckare ger den 3,8 i snittbetyg och Beer Advocates hela 4,23. Här är jag nog faktiskt helt överens med tyckarkollektivet på det hela taget.

På RB skriver felip989 – São Paulo, Brazil, följande:

Golden with a big persistent white head. Aroma is yeast, fruity (mango, peaches, oranges, bananas), caramel, biscuit and some herbal and floral notes. Taste is also fruity (apples and pears), bread, biscuit, honey, yeast and some light alcohol and earthy bitterness. Light bittersweet aftertaste. Awesome beer!

Awesome it is 🙂

Och jag kan inte undanhålla er ett skönt filmklipp av den gamle MTV-VJ:n Ray Cookes där han besöker St. Bernardus och bl.a. reder ut likheterna mellan Westvleteren 12 och St. Bernardus 12.

Brouwerij St. Bernard, St. Bernardus Tripel, får en helgjuten 4a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Ska jag vara bara ett uns generös så drar den där 4an snarare uppåt än nedåt. Så, köp, drick och njut 🙂 Och tack Belgoklubben.

/Stefan S

~ av tourtrappist på 31 juli 2015.

Kommentera

 
