99% Invisible om Westvleteren – 5


Sedan en tid tillbaka är jag en trogen lyssnare till radioprogrammet 99% Invisible.

Det handlar mestadels om design och alla tankar som kan ligga bakom de mest vardagliga saker i tillvaron men som vi oftast inte ägnar en tanke.

Men avsnitt 55 handlar alltså plötsligt om öl. Och dessutom om Westvleteren! Lyssna och njut av Episode 55- The Best Beer in the World!

Ni som har smakat Westvleteren vet vad det handlar om. Ett av världens finaste och godaste öl, alla kategorier. Men samtidigt bara en bisak i Trappistmunkarnas mål med livet.

Eller som de själva uttrycker det:

“We are not brewers. We are monks. We brew beer to be able to afford being monks.”

I programmet berättar Roman Mars om hur svårt det är att komma över en låda Westvleteren. Hur svårt det är att komma fram på telefon till klostret och vilka begränsningar som finns i vad man får köpa. Men det finns andra sätt.

Jag minns med välbehag den dag i maj 2010 när Tour Trappist hade en solig eftermiddag på restaurangen/serveringen/ölträdgården In de Vrede bara tvärs över gatan från trappistklostret Sint Sixtus. Och inte minst alla de underbara Westvleteren ölen av olika sorter (Trappist Westvleteren Blond, Trappist Westvleteren 8 dark och Trappist Westvleteren 12 dark) som vi drack 🙂 Mmmmm…

Ni som inte redan läst kan klicka in på blogginlägget ”Grattis Poperinge! Westvleteren på In de Vrede” från 2010 eller bara se filmklippet från besöket här nedan.

Om ni inte har förstått det redan så rekommenderar jag ett besök så snart ni bara kan 🙂

/Stefan S

~ av Stefan S på 06 juni 2012.

3 svar to “99% Invisible om Westvleteren – 5”

  1. Jag vet inte om du såg min recension om det? Jag provade den på ett het nytt sätt. Jag drack den varm, varm med glass i, kall med glass, i och varm/kall med marsan i. Det var faktiskt helt OK när ölet var varmt och med lite vaníljglass i.

    • Jamen… Det är ju ändå en öl! Jag är imponerad av din uppfinningsrikedom och öppna sinne… men. Jag är nog gammaldags ändå :-/

  2. […] Just myten lever nog allra bäst i Westvleteren. Bra beskrivet i en av mina favoritpoddar 99% invisible. […]

Lämna en kommentar