TTs julsill 2015 med De Dochter van de Korenaars Sans Pardon – 4


IMG_6520-0 Så var det då äntligen dags för julsill igen. (Att det ska vara så förtvivlat långt mellan jularna 😉 )

Detta året har jag länge gått och spetsat in mig på något riktigt mörkt och fylligt att smaksätta sillen med och det fick gärna vara något belgiskt komplext öl.

När jag ser tillbaka på de tidigare inläggningarna är det tydligt att de mörka skönheterna har gjort ett bättre jobb. Att de i alla fall fallit mig bättre i smaken.

Tex Great Divides Yeti eller Grebbestads Ostronporter, som också hade en passande sälta, har båda fått en 4a i TT-betyg precis som Evil Twins Christmas Eve at a New York City Hotel Room.

Och så, när Belgoklubbens vinterlåda levererades på min tröskel bestämde jag mig. Här fanns en belgisk tolkning av en Russian Imperial Stout från välrenommerade bryggeriet De Dochter van de Korenaar med det kompromisslösa namnet Sans Pardon.

Belgoklubben beskriver lådans RIS så här:

”En sanslös vinterbänkare inslagen som en julklapp. Äntligen har bryggeriet släppt en Imperial Stout som värmer likt ett par Lovikavantar. I mörk skepnad fyller denna balanserade brygd hela smakregistret”.

Vad fanns egentligen att tillägga?

Jo, att jag stärkt av förra årets experimenterande med Muscovadosocker i TTs julsill 2014 med Christmas Eve at a New York City Hotel Room beslöt mig för att fortsätta med just den smakförstärkaren.

IMG_6516 IMG_6515 IMG_6518-0 IMG_6521-0

Inte alls för att ölet behöver det, absolut inte. Utan mera för att jag upplevde att sillen mådde som fisken av den extra tillsatsen. Det var som att smakerna bottnade, fick ett större djup och tog mera spjärn mot gommen och grepp om smaklökarna.

Jag är ingen matkemist, så jag vet inte, men det var så jag upplevde det.

Så nu står hela härligheten och drar åt sig av de maffiga mörka smakerna i mitt kylskåp, färdigt att transporteras till julbordet och en tallrik nära mig den 24e 🙂

Precis som förra året hänvisar jag till inlägget TTs julsill 2012 med Grebbestad Ostronporter för ett mera handgripligt steg-för-steg-recept som är enkelt att följa för den ovane sillkocken.

Men glöm då inte att också lägga till Muscovadosockret till punkt nummer 4. Jag gjorde det genom att låta en rejält tilltagen dos slinka ner i småsjudande vatten i en kastrull på spisen för att bli en högkoncentrerad sockerlag som jag sedan hällde på sillen efter att ungefär hälften av ölet slagits på. Därefter toppade jag med öl hela vägen till bredden av burken.

TTs julsill 2015 med Sans Pardon förväntas efter en kylskåpsprovsmakning få ännu en skönt fyllig Muscovado-4a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Oätbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Svensk sill, belgisk komplex RIS och härlig Muscovado. Hur bra kan ett julbord bli!

/Stefan S

PS! Som vanligt – För er som har närstående som envisas med att vilja ha andra inläggningar än öl har jag sedan 2010 ett stående toppentips: Emmas Champagnesill med Bollinger. Den är förvisso lite omständigare att lägga in men har på goda grunder gått och blivit en av familjens absoluta favoriter 🙂

~ av Stefan S på 22 december 2015.

Lämna en kommentar