TTs julsill 2010 med Great Divides Yeti Imperial Stout – 4


Så har jag då gett mig in på det andra försöket med att göra en riktigt god ölsill.

Första försöket var med Mikkellers Santas little helper som ju blev gott men ”bara” smakade som inlagd sill med en aning mera fyllighet. Inte så mycket öl. Men jag tror inte att det var ölvalet som var orsaken till det. Snarare att jag toppade inläggningen med en del av spadet i Abbas 5-minuterssill istället för att fylla på med öl hela vägen upp.

Därför är det just det jag har ändrat den här gången. Öl hela vägen upp till burkens kant, ursköljda sillfiléer och ingen som helst sillspad. Om det inte smakar öl nu så vet jag inte vad jag ska försöka härnäst :-). Dessutom har jag toppat med lite mer mustiga kryddor.

Utöver svartpepparn så har jag nu också stoppat ner både grovmald Kardemumma och Nejlika mellan sillagren. Min förhoppning är att det dels ska lyfta ölsmaken och dels skapa lite extra julstämning. Spännande…

Nåväl. I övrigt så är receptet och tillvägagångssättet detsamma som förra gången. Så här går det till:

1. Ett paket ABBAs 5 minuterssill och en lämplig glasburk med ”klämlock” inhandlades. Sillen skars i lagom smala bitar
2. En morot och en liten rödlök skars i vackra slantar respektive strimlor
3. Sillen, morötterna, löken, svartpepparn, den grovmalda Karedemumman och Nejlikorna varvades ner i burken

4. Till sist fyllde jag upp till burkens kant med Great Divides Yeti Imperial Stout
5. På med locket och in i kylen för ett par dagars ”lagring”
6. Öppna locket, dofta och njut och ät 🙂


Före julafton lät det så här:
Det här blir väldigt spännande! TTs julsill med Great Divides Yeti Imperial Stout ska försöka överträffa första försöket med Mikkellers Santas little helper! Sillen ska avnjutas först vid julbordet på Spinkenäs strax öster om Söderköping i St. Annas Skärgård (men jag kommer garanterat att tjuväta lite… testa menar jag…) den 24 december och därefter kommer betyget 🙂

Efter julafton lät det så här:
Experimentet blev lyckat! Ölsillen smakar verkligen mer öl nu än den gjorde vid första försöket med Santas Little Helper. Tricket tror jag fortfarande inte är bytet av öl utan att jag inte använde sillspadet överhuvudtaget och att jag toppade med Kardemumma och Kryddnejlikor. Dock blev inläggningen väl besk och skarp visade det sig när jag provsmakade den 22a. Därför lade jag till lite sockerlag på Farinsocker för att balansera en aning. Det hjälpte allt men helt perfekt blev det inte. Nästa gång kommer jag att vara lite mer försiktig med Kardemumman. Och då 🙂

TTs julsill med Great Divides Yeti Imperial Stout når nu därför en 4a på vår hemmagjorda entusiastskala 1-5:

1: Oätbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Stout doft av kaffe och bitter choklad, vacker mörkbrun färg, fyllig smak och med ett beskt bett. Inte illa alls 😉 Inte alls…

/Stefan S

~ av Stefan S på 19 december 2010.

4 svar to “TTs julsill 2010 med Great Divides Yeti Imperial Stout – 4”

  1. […] Helper som blev bra men inte tillräckligt ölsmakande. Nu står den vässade andra varianten på Great Divides Yeti Imperial Stout och drar i kylskåpet och väntar på en avsmakning möjligen sent söndag […]

  2. […] övrigt är receptet, förutom att kardemumman i år är bortplockad, precis detsamma som ”TTs julsill 2010 med Great Divides Yeti Imperial Stout” (4) eller ”TTs julsill 2010 med Mikkellers Santas Little Helper” […]

  3. […] Helper 2010 som blev tunn på ölsmak (3a) och därefter ett nytt, klart bättre, försök med Great Divide Yeti Imperial Stout, vässad med såväl grovkrossad Koriander som Nejlikor […]

  4. […] Great Divides Yeti eller Grebbestads Ostronporter, som också hade en passande sälta, har båda fått en 4a i […]

Lämna en kommentar