All In Beer Fest 2015 (och en rejäl barrunda i Gbg) – 5


IMG_6010 Förra året lyckades jag, innan jag hann se vad som höll på att hända, boka in en operaföreställning i Stockholm samtidigt som AIBF i Göteborg :-/ och jo, visst var det en fenomenal upplevelse, men… ja, ni förstår 😉

Så det blev mina TT-vänner som utan mig fick njuta av alla smaksensationer och exklusiva batcher. Men i år!

I år blev det äntligen dags för premiär för min egen del för det som många menar är sveriges bästa ölmässa/festival/fest. Efter att ha varit där så har jag inget emot det epitetet.

Göteborg är ju min hemstad från allra första början, men jag har varit därifrån. Länge. Närmare bestämt i sisådär en 29 år – och jag har mycket att ta igen 🙂

Därför hade jag inte bara AIBF 2015 på programmet utan också en välguidad tur bland alla (nja, inte alla… det finns ytterligare ett par kvar att besöka) ölbarer och sköna ställen.

Så här blev Göteborgssvepet om vi tar det helt kort:

IMG_6057 IMG_5959 IMG_5962 IMG_5963 IMG_5973 IMG_5975

Direkt från Centralstationen blev det, redan dagen innan vårt AIBF-besöl, en rask promenad till Tre Små Rum. Där har jag iofs varit förut men kan tänka mig att återvända precis hur många gånger som helst. Jag har skrivit om ett besök där på TT-bloggen tidigare och har ni inte varit där så rekommenderar jag det varmt. Atmosfären, ölen och personalen ger dig allt du behöver.

Sedan bar det raskt av till Steampunk bar som har den coolaste inredningen av dem alla. Och då kan man också räkna in personalens kläder (kolla bara glasögonen). Även här är ölsortimentet fenomenalt (det behöver jag inte skriva fler gånger för det gäller i princip alla etablissemang vi besökte under helgen) och även maten satt som en smäck! Vi åt lamm, sparrisrisotto respektive rotfruktsgratäng.

Därefter blev det ett besök på Brew Dog Bar som inte gör någon besviken i Göteborg heller. Samma kaxiga attityd och inredning som på övriga ställen och givetvis helschysst öl.

Vi drog vidare:

IMG_5978 IMG_5981 IMG_5985

Pasque som på ytan liknade en internationell topp-drink-bar, men som visade sig vara en ölbar av rang och Ölrepubliken som väl är en av hörnpelarna i den nya ölkulturen i västkustens huvudstad.

Allt som allt en helskön kväll och barvandring som jag uppmanar alla som inte varit där att göra omedelbart!

Vi avslutade faktiskt på Järntorgets Brygghus som dock inte imponerade speciellt på mig. Möjligen var jag för trött och möjligen var där för discostökigt, men … nä…

Det blev ganska sent den där fredagen men vi hade ju biljetter till All In Beer Fest redan till klockan 11 på lördagen så det var inget att be för utan bara att pallra sig upp för att ta spårvagn och färja över till Eriksbergsvarvets gamla lokaler och sätta igång att botanisera bland alla fantastiska brygder som radades upp:

IMG_5994  IMG_6005 IMG_6008 IMG_6010 IMG_6011 IMG_6012 IMG_6013

Det var lätt att njuta, andas in atmosfären och sedan bara kasta sig ut i smakäventyret.

Själv startade jag ljust, lätt och friskt med tanke på gårdagen :-/. Först ut blev därför En Double Blanche 😉 och därefter både en vanilj PA och en Belgo Saison.

Därefter följde en sur vanilj (känner ni igen Hr Dugges hand 😉 ) ett honungssött mjöd och en Berliner Weisse toppad med både äpple och kanel.

IMG_6015 IMG_6016 IMG_6018

Allt sammans hur bra som helst så det var bara att fortsätta med en dunderporter, en hurbrasomhelst Cherry Sour, ytterligare en Saison, en Dubbel IPA, ytterligare en smarrig porter och sedan mässans märkligaste och samtidigt en av de häfigaste smakupplevelserna – Bloody Maryn där basen var utbytt mot den nyss testade dunderportern. Whooaahh!

IMG_6019 IMG_6020 IMG_6022

De sista ölen på mässans andra pass blev sedan en Bourbonlagrad Stout, en fruktigt surfrisk collab mellan Buxton och Arizona Wilderness och som avslutning en Warpigs Barley Wine med skön rondör.

IMG_6024 IMG_6025 IMG_6023

Allt som allt så är det inget att tveka om när det är dags att betygsätta AIBF 2015. Det blir en klockren 5a! Kvalitén på ölen var genomgående mycket hög och däremellan stack det fram en mer eller mindre smått fantastisk skapelse.

Det var inte bara kvalitén som var hög, det var också kreativiteten, bredden på stilar och smaker och – stämningen. Göteborg har ett rykte om sig att vara de goa gubbarnas stad och här på AIBF lever man upp till sitt rykte med råge. Alla deltagare eller utställare var långt ifrån Göteborgare, men det verkar som att staden och inte minst arrangören, All In Brewing, har smittat av sig på allra bästa sätt.

Att kryssa fram mellan fenomenala öl och småprata med både bryggare, tyckare, förståsigpåare och sköna människor var helt enkelt en grymt skön upplevelse. Att försöka mig på att utse mässans/festivalens/festens bästa öl känns egentligen oväsentligt. Det har flera andra dessutom redan gett sig på och jag framhåller hellre den helgjutna helheten, det hejdundrande smakspektrat och den goa eftersmaken 🙂

Läs med fördel Porterstekens sammanfattningeller Svenska Ölfrämjandets ratinganalys om du absolut vill ha en topplista. Eller gå in på den omdiskuterade men omistligt sociala Untappd och kryssa dig fram mellan andra besökares omdömen. Själv ligger jag lite efter i registrerandet men kommer nog snart ikapp 😉

Mässan var slut för den här gången men det var ju bara eftermiddagen och mina TT-vänner ville fortsätta att guida mig ibland min gamla stads nya vattenhål. Nu var vi dessutom hungriga så vi styrde kosan mot Ölstugan Tullen i Majorna där jag fick mig till livs en mycket god och säkert den mest prisvärda Wallenbergaren på mycket länge. För bara en hundring! Jag funderade länge och väl på om jag vaknat upp i ett tidigare decennium av någon anledning. Ölen var det heller inget fel på: en Närkes Camarillo gjorde att hela anrättningen gled ner galant och njutfullt 🙂

IMG_6027 IMG_6028 IMG_6033 IMG_6035 IMG_6037 IMG_6039

Nu hade vi ångan uppe och betade av bar efter bar. Vi checkade in på i tur och ordning Haket, The Rover och Brewers Beer Bar. Alla tre av en sådan kaliber att jag lätt hade kunnat stanna där hela kvällen. Men nu var det ju guidning som gällde 😉

IMG_6043 Så, trots att orken tröt en aning så lyckades vi klämma in en Närkes Örebro Bitter, en Tre Små Grisars Hisingens Diamant och en Dugges Sailors IPA på Beefeeter innan läggdags. Men sedan somnade jag gott, det kan jag lova 😉

Sammanfattningsvis så är det helt omöjligt att inte falla pladask för en så här fullmatad ölhelg i Goa Gubbars stad, toppad med All In Beer Fest 2015, så det blir en av de mest givna 5:orna på TT’s amatörpoängskala 1-5 som någonsin delats ut:

1: Onödigt! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt bra!
5: Himmelskt!

All In, Göteborg, TT… ja, vad säger man 🙂

/Stefan S

~ av Stefan S på 10 november 2015.

Lämna en kommentar