Emmas Champagnesill med Bollinger! – 4


Jaaa, jag vet… Detta är en ölblogg och Bollinger är inte öl! Men… gott ändå 🙂 Och nu är det ju jul och ölsillen behövde sällskap på julbordet och…

Ja, behövs det fler argument egentligen för att få avnjuta lite extra god Champagne?

Idén började när vi pratade julmat inför den stundande julhelgen och vem som skulle göra vad. Sillen har andra år varit en uppgift åt andra i familjen men de skulle fira årets jul på annat håll.

Här fanns helt enkelt en riktigt bra lucka på julbordet för mig att fylla!

Med tanke på mina smakpreferenser så föll mitt val då helt naturligt på att försöka få till en riktigt bra ölsill. Något sådant hade jag aldrig gjort tidigare men jag var verkligen lockad att testa för att se om det gick att göra en mustig och god ölinläggning. Jag var ganska säker på det 😉

Jag gjorde först en variant på Mikkellers Santas Little Helper som blev bra men inte tillräckligt ölsmakande. Nu står den vässade andra varianten på Great Divides Yeti Imperial Stout och drar i kylskåpet och väntar på en avsmakning möjligen sent söndag kväll.

Men en variant till var ju minst det som krävdes för att uppgiften skulle kunna sägas vara avklarad och då kom Emmas självklara förslag (självklara utifrån hennes tydliga smakpreferenser 😉 … hon gillade i och för sig Mikkellers Vesterbro Wit som vi testade på Mikkeller Bar i Köpenhamn i somras) in i bilden. ”Kan man inte göra Champagnesill” undrade hon med förväntan i blicken. Genast fram med datorn och raskt in med ”Champagnesill” i Googlefönstret och där… Visst finns det Champagnesill!

Även här har jag gjort ett första test. Den gången med Rotari Reserva för att inte ta i allt för mycket. Och det blev riktigt gott. Riktigt, riktigt gott. Så nu är det dags att sätta den slutliga varianten. Och då kommer Bollingern in. Ni vet James Bonds favorit 🙂

Vi får hoppas att det blir elegansen och stilen som tar plats på vårt julbord och inte de mer våldsamma inslagen som alltid följer i 007s spår. Fast en rask tur i en Aston Martin kunde väl också funka…

Nåja, tillbaka till sillen.

Receptet vi föll för finns på meny.se och har tagits fram av Robert Sundberg (Delikatessgrossisten, Sturegallerian Stockholm) och Tomas Gustavsson (tidigare kock på Operakällaren). Som mousserande vin rekommenderar man Bollinger eller Cremant från Alsace.

Meny.se´s kommentar: Utsökt god!

Inget att tveka på alltså. Och Bollinger… Mmmmmm…

Så här gjorde vi:

Det som behövs är 1 pkt Abbas 5-minuterssill,
en halv liten purjolök,
3 dl crème fraiche,
1 dl gräddfil,
ett halvt granatäpple,
1 dl Champagne (eller mousserande torrt vin),
3 msk forellrom (eller annan caviar / rom)

1. Ta ut sillen och låt rinna av. Rensa och finhacka purjolök
2. Blanda crème fraiche med gräddfil i en skål. Vänd ner purjolökshacket
3. Skär sillfiléerna i cm-stora bitar och lägg i skålen. Gröp ur och tillsätt granatäpple. Se till att bara få med kärnor, fruktkött och saft, inte det vita innerskalet
4. Häll på champagne, den kommer att lägga sig som ett bubblande skum. Vänd sedan sakta och försiktigt med en sked så att syran från champagnen får jämn spridning

5. Avsluta med att lägga på forellromen (vi använde Abbas burkcaviar… fusk, ja. Men gott ändå) och vänd runt blandningen mycket försiktigt så att rommen bevaras spänstiga och hela
6. Ställ sillen kallt och dra i 1-2 dygn, helst 2

Provomgången med Rotari Reserva blev god. Nu förväntar jag mig en fantastisk smak 🙂 Och om jag ska gå efter första testet så kommer Champagnesillen lätt upp i en välsmakande 4a på vår hemmasnickrade smakskala 1-5:

1: Oätbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Att jag sedan får njuta av den kalla, torra Bollingern som helt enkelt blev över är ju bara ett extra plus. Inget alls att vara ledsen för… ju…

My name is Trappist – Tour Trappist 😉

/Stefan S

~ av Stefan S på 19 december 2010.

3 svar to “Emmas Champagnesill med Bollinger! – 4”

  1. […] som envisas med att vilja ha andra inläggningar än öl har jag ett stående toppentips: Emmas Champagnesill med Bollinger. Den är förvisso lite omständigare att lägga in men är föralldel inte så dum den […]

  2. […] envisas med att vilja ha andra inläggningar än öl har jag sedan 2010 ett stående toppentips: Emmas Champagnesill med Bollinger. Den är förvisso lite omständigare att lägga in men är föralldel inte så dum den heller […]

  3. […] envisas med att vilja ha andra inläggningar än öl har jag sedan 2010 ett stående toppentips: Emmas Champagnesill med Bollinger. Den är förvisso lite omständigare att lägga in men har på goda grunder gått och blivit en av […]

Lämna en kommentar