TTs julsill 2014 med Christmas Eve at a New York City Hotel Room – 4


image Ja, jag vet att julen i princip är slut och ja, jag vet att jag är otroligt sen med att skriva om årets julsill. Men betänk då att jag inte skrev alls om förra årets :-/ Visst kan man se det som en viss uppryckning ändå 😉

Hur som helst, årets innovasion är Muscovadosockret!

Tidigare år,när jag har skippat den grovkrossade koriandern, har ölsillen egentligen blivit ganska bra. Men jag har ändå tyckt att det har blivit lite raspigt och rufft beskt utan ngt egentligt djup eller skön fyllighet.

Så tankarna under året har gått i banor om kanel, socker, bär och ja, lite av varje för att skapa just den där mjukheten och fylligheten som jag så gärna skulle vilja få till. Och svaret för året blev alltså Muscovadosocker.

Lite på känn hällde jag en näve Muscovadosocker i en kastrull, hällde på lite vatten. Tillräckligt mycket för att sockret skulle lösa sig men inte så mycket att mustigheten i sockret skulle spädas ut. Jag tycker allt att det tog julsillen ett steg till. Inte helt perfekt, men helt klart ett steg till åt rätt håll.

Några i den närmsta familjekretsen var benägna att hålla med

– ”Jag tror nog att sillen helt klart vann på Muscovadosockret” var en uppmuntrande kommentar.
– ”Mmm den här ölsillen var riktigt god” en annan.

Om man är lagd åt det självspäkande hållet skulle man ju iofs kunna läsa av det som att tidigare ölsillar bara inmundigats av familjen av ren och pur artighet för att inte skapa split och osämja och att sockret i årets sill ändå gjorde den mera uthärdlig.

Men så lagd är inte jag 😉 Jag tror helt enkelt att de gillade den 🙂

image image image image

Vill du ha ett mera handgripligt recept så titta på inlägget TTs julsill 2012 med Grebbestad Ostronporter. Där finns tydliga steg för steg instruktioner att följa.

Och just det – 2013 års inläggning som inte fick någon välförtjänt beskrivning. Vad var det nu för en ölinläggning? Jo, Det Lille Bryggeri Double Chili Lakrids Ale och det var, hör och häpna, också riktigt riktigt gott. Även där en tydlig 4a.

IMG_0282 IMG_0286 IMG_0289 IMG_0293

TTs julsill 2014 med Christmas Eve at a New York City Hotel Room får en skönt fyllig Muscovado-4a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Oätbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Mörk ölinläggning med kryddigt mörkt socker. Ett lyckat nördexperiment på julbordet!

/Stefan S

PS! Som vanligt – För er som har närstående som envisas med att vilja ha andra inläggningar än öl har jag sedan 2010 ett stående toppentips: Emmas Champagnesill med Bollinger. Den är förvisso lite omständigare att lägga in men är föralldel inte så dum den heller 🙂

~ av Stefan S på 27 december 2014.

Ett svar to “TTs julsill 2014 med Christmas Eve at a New York City Hotel Room – 4”

  1. […] Tex Great Divides Yeti eller Grebbestads Ostronporter, som också hade en passande sälta, har båda fått en 4a i TT-betyg precis som Evil Twins Christmas Eve at a New York City Hotel Room. […]

Lämna en kommentar